Keleti diktatúrák oligarcháira szakosodott osztrák exminiszter repteti Mészáros Lőrincéket
Azt már megírta a sajtó, miféle luxusjachtokat és magánrepülőgépeket használ a „NER és Vidéke ÁFÉSZ”. A Válasz most kiderítette: a hajókat és a légi járműveket egyaránt a PKF nevű nemzetközi adótanácsadó hálózat biztosítja Mészáros Lőrincéknek. A reptetésért felelős PKF-partner pedig nem más, mint Andreas Staribacher volt osztrák pénzügyminiszter – aki mostanság keleti diktatúraféleségek oligarcháinak kiszolgálásában jeleskedik. Bizonyítjuk: immár a magyarokéban is.
Ki ne emlékezne a 2010-es választások előtti Fideszre? A mai kormánypárt – akkor még ellenzékből – napi szinten ostorozta az úgynevezett luxusbaloldalt, a hatalom korrupt offshore-lovagjait, illetve minden olyan üzleti tevékenységet, amely globális adótervezési technikákon, a végső haszonhúzó tulajdonosok elrejtésén, azaz „csaláson” alapul. Ezért sokan populistának bélyegezték Orbán Viktorékat, pedig a tényeket illetően igazuk volt. Ráadásul ilyesfajta viták a „művelt Nyugaton” is régóta elő-előtörnek, és senki sem vitatja, hogy legitim dolog előállni egy-egy kampányban a teljes átláthatóság (divatosabban: a transzparencia) igényével.
Nyolc éve meg is tanulta a nép idehaza, hogy Cipruson, Máltán, Belize-ben, a Seychelle-szigeteken és más paradicsomokban bizony úgy is lehet adóoptimalizáló vállalkozása valakinek, hogy ott sem járt soha, sőt a hivatalos cégjegyzékekben sem szerepel a neve. Mindezt jó svádájú ügyvédek és nemzetközi hálózatba szerveződött neves adótanácsadók papírozzák le a kedves megrendelőnek – aztán nagy ritkán véletlenül kiderül, hogy kik miféle vagyontárgyakat, ingatlanokat, jachtokat, földi- és légi járműveket bújtattak el offshore-érdekeltségeik mögé.
A közelmúltban az Átlátszó.hu dokumentálta, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerének győztesei mennyire nem érzik magukénak a 2010 előtti Fidesz alapértékeit; idegen felségjelek alatt repkednek és hajózgatnak a világban, hogy eltakarják magukat a nyilvánosság elől. A Válasz ezek után arra is kíváncsi volt, kik azok a „globális tényezők”, akik jachtokat és repülőgépeket biztosítanak Mészáros Lőrincéknek. Kutatásunk során egy volt osztrák pénzügyminiszterig jutottunk, akinek néhány éve már a fejére olvasták, hogy kazah ellenzékiek hazazsuppolásában segítette a Nazarbajev-rezsimet.
Mi meg arra jöttünk rá, hogy a Vranitzky-kormányban szolgált Andreas Staribacher a kazah és az újdonsült magyar partnerek mellett orosz, ukrán, szerb oligarchákat is kiszolgál – lényegében ő a „keleti blokk” egyik bizalmi reptetője.
Az általunk felderített új összefüggések előtt azonban álljanak itt azok a tények (négy pontba foglalva), amelyek már megjelentek a magyar sajtóban:
1. Az első jacht. Először 2016-ban a Magyar Narancs közölt fotót arról, hogy Mészáros Lőrinc egy Artemy nevű luxusjacht fedélzetén pihen Horvátországban. Mostani történetünk szempontjából is fontos, hogy ennek a hajónak papíron az L&L Charter Ltd. nevű máltai cég volt a tulajdonosa – melyet egy másik máltai társaság, a PKF Fiduciaries International Ltd. alapított. Utóbbi adótanácsadó társaságot a helyi Mangion család vezeti; ők kifejezetten azzal hirdetik magukat, hogy kedvező jachtvásárlási konstrukciókat képesek „összerakni” ügyfeleiknek.
2. A második jacht. Tavaly ősszel váratlan esemény történt: hirtelen eladóvá vált az Artemy. Esetleg cikivé vált a jacht Mészárosnak? Rászóltak föntről, hogy ezt nem kéne, mert visszaüthet a Fideszre a holdudvar urizálása? Szó sincs ilyesmiről. Idén nyáron egy Lady Mrd nevű luxushajón fotózta le Mészáros Lőrincet a Mérce hírportál olvasója az olaszországi Ischia kikötőjében. Az Átlátszó.hu a már idézett cikkében később több fényképet is közölt arról, hogy az új „ladikon” rendre tiszteletüket teszik a felcsúti lobbi alapemberei (köztük a Duna Aszfalt-tulaj Szíjj László, a magyar állam részéről pedig Homolya Róbert MÁV-vezér). Lássunk csodát, ennek a vízijárgánynak ugyancsak a máltai L&L Charter Ltd. a hivatalos tulajdonosa, amely mögött, mint írtuk, a PKF Fiduciaries International Ltd., még közelebbről az offshore-bizniszben utazó Mangion család áll.
3. Az első repülő. Idén januárban az akkor még ellenzéki hangvételű Hír Tv, valamint a Zoom.hu számolt be arról, hogy Mészáros Lőrinc és üzleti köre rendszeresen használja az OE-IKZ osztrák felségjelzés alatt futó, 2006-os gyártású Bombardier magángépet. Hivatalos nyom is bizonyítja, hogy az OE-IKZ-repülőt 2016 és 2018 júniusa között egy bécsi cég, a Cursus Aviation GmbH birtokolta – üzembentartója pedig a szintén ausztriai illetőségű International Jet Management GmbH volt. Utóbbi cégről később részletesen írunk, pláne, hogy e társaság tulajdonosi szerkezetét még nem tárta fel a sajtó – noha „itt van a kutya elásva”. A Cursusról pedig annyit illik tudni, hogy a lehető legközelebb áll Mészáros Lőrinchez. Az osztrák bejegyzésű vállalat tulajdonosa a magyarországi Themis Magántőkealap – amit a felcsúti milliárdos MKB Bankjának igazgatósági elnöke, Jaksa János kezel (a Minerva Zrt.-n keresztül).
4. A második repülő. Idén júniusban váratlan esemény történt: a Cursus eladta az OE-IKZ-jelvényes járművet, a gépet azóta átfestették, és immár más szám (N605BC) alatt fut. Esetleg cikivé vált a repülő Mészárosnak? Rászóltak föntről, hogy ezt nem kéne, mert visszaüthet a Fideszre a holdudvar urizálása? Természetesen ebben az esetben sincs szó ilyesmiről. Augusztusban érkezett a hír, hogy Orbán Viktor egy OE-LEM osztrák felségjelű, szinte vadonatúj, 2017-ben gyártott Bombardier business jettel utazott ki a Mol Vidi bulgáriai futballmeccsére. Az Átlátszó.hu észlelése szerint a második számú gépmadarat főszabályként ugyancsak Mészáros szűk és tágabb környezete használja – például a Mol Vidi angliai mérkőzésére is ezzel az eszközzel vonult ki a teljes NER-kompánia. Azóta a repülő megjárta Zürichet, Moszkvát és Prágát, sőt: abban az időszakban, amikor a hazájában elítélt volt macedón miniszterelnök, Nikola Gruevszki Magyarországra menekült, egy belgrádi kiruccanást is rögzítettek a radarok. Az OE-LEM-jelzéssel ellátott luxusjármű tulajdonosáról nincs információ a nyilvános adatbázisokban, biztos viszont, hogy a repülő üzemeltetője az International Jet Management GmbH nevű, a korábbi OE-IKZ-gépnél már emlegetett osztrák cég – vagyis az a társaság, amelyről azt írtuk, „itt van a kutya elásva”.
De ki a „nagykutya”, vagyis az International Jet Management GmbH haszonhúzója? Figyelem, a következő mondatokban már-már elviselhetetlen mértékű cégnévhalmozás következik – de csak a jegyzőkönyv kedvéért! Aki nem bírja, nyugodtan ugorjon néhány sort, amikor megérkezünk „hősünkhöz”, a felvezetőben körberajzolt Andreas Staribacher volt pénzügyminiszterhez!
Tehát: az osztrák vállalati nyilvántartás szerint az International Jet Management GmbH mögé többlépcsős tulajdonosi struktúrát építettek. A társaságot a szintén bécsi (schwechati) székhelyű IJM Holding GmbH birtokolja. Azt meg egy bizonyos TreuTrust GmbH, melynek megint csak Ausztria fővárosában van a cégtáblája, a Hegelgasse 8. szám alatt. Utóbbi egység bizalmi vagyonkezeléssel foglalkozik – tulajdonosa pedig az ugyanide bejegyzett PKF Centurion Wirtschaftsprüfungsgesellschaft mbH. Ez már egy adótanácsadó, könyvvizsgáló vállalkozás, melyet 90 százalékban a mi Andreas Staribacherünk birtokol.
Mészáros Lőrincék légi kalandjaiért tehát végső soron a Vranitzky-kabinet pénzügyminisztere vállalja a felelősséget, aki kormányzati szerepvállalása után a Flughafen Wien AG (a bécsi reptér) felügyelőbizottsági alelnöke lett, majd ügyvédként, pénzügyi szakemberként is folyamatosan a repülés, repültetés közelében működött. A Staribacher által jelenleg fémjelzett PKF Centurion csapata ugyancsak légi szakértésben remekel; a cég egyebek mellett kedvező magánrepülő-vásárlási, -üzemeltetési konstrukciókat kínál megbízóinak.
Időzzünk csak itt néhány pillanatot! PKF – így hívják tehát Staribacher központi vállalatát. Ha ebben a cikkben rákeres erre a három betűre, már előbb, a jachtoknál is megtalálja ugyanezt a márkanevet. Igen, a luxushajókat rendre a Mangion család máltai PKF-je biztosítja Mészároséknak, a magánrepülőket pedig a Staribacher-féle osztrák PKF Centurion. A két cég nem ugyanaz, de egyaránt a PKF nemzetközi adótanácsadói hálózathoz tartozik – melynek persze van budapesti irodája is, ahol a könyvvizsgálói, számviteli szolgáltatások mellett adóoptimalizálási felvilágosítást vásárolhat a megrendelő. Arról nincs információnk, hogy Mészáros Lőrincék a magyar kirendeltségen keresztül közelítették-e meg a máltai és az ausztriai társvállalatokat – de valahogy csak odataláltak a PKF-network legjobb jacht- és repülőgép-specialistáihoz.
A következő bekezdésekben a máltai kollégákat „békén hagyjuk”, helyettük inkább a Staribacher-sztorira összpontosítunk. Felvillantottuk már, hogy az osztrák PKF-partnert néhány éve megpiszkálta az osztrák sajtó, amiért az általa felügyelt Avcon nevű cég repülővel szolgálta ki az ellenzékiekre vadászó kazah hatalmat. Korábban azzal is sikerült bekerülnie a bécsi lapokba, hogy az úgynevezett airline cateringben utazó török-osztrák üzletemberrel, Attila Doğudannal kezdett közös légivállalkozásba.
Mindezeknél lényegesebb kérdés azonban, hogy kikből áll a Mészáros Lőrincék korábbi és mostani repülőit biztosító – tulajdonosi szerkezetét illetően az imént kibogozott – International Jet Management GmbH ügyfélköre. A Staribacher-érdekeltség ugyanis komplett gépparkot üzemeltet, és ennek a flottának csak egyik – igaz, a legújabb – darabja a felcsúti Bombardier. Nos, biztosan ez a vállalat menedzseli a leggazdagabb szerb üzletember, Philip Zepter (született Milan Janković) légitársaságát, a ZeptAir-t. Az International Jet Management által futtatott, osztrák felségjelű repülők jelentős része azonban kutatásaink szerint orosz vagy ukrán bázisokon állomásozik – jellemzően moszkvai, kijevi irodákkal rendelkező közvetítőcégek kínálgatják a járműveket egyszeri vagy huzamosabb használatra helyi oligarcháknak és tisztes vállalkozóknak. (Egyebek mellett erről, erről, erről, erről és erről a szárnyasról beszélünk).
Ugyancsak Staribacher keleti beágyazottságára és stratégiai szerepére utal, hogy az International Jet Management által üzemeltetett OE-INL felségjelű gépet egyes internetes források a Forbes magazin 2018-as globális listáján szereplő legtehetősebb oroszhoz, a Kreml-barát acélmágnás Vlagyimir Liszinhez, az Európai Sportlövő szövetség elnökéhez kötik. Egy biztos, a járgányt többször lefotózták már Oroszország mellett Skóciában is; éppen azokon a repülőtereken (Glasgow, Edinburgh), amelyek a lehető legközelebb esnek Liszin ottani kastélyához, az Aberuchill Castle-hoz.
Milyen további kelet-európai nagyságokat szolgál ki az Andreas Staribacher fémjelezte PKF-iroda? Az osztrák cégjegyzékben történt mélyfúrásunk alapján bátran állítjuk, hogy a volt bécsi pénzügyminiszter segíti bizniszelni (ebben a vállalkozásban) a Nemzetközi Birkózó Szövetség szerb elnökét, Nenad Lalovićot, valamint Iulian Voevod bukaresti pénzembert (ebben a társaságban), aki vezető tisztségviselő a leggazdagabb románként ismert Ion Țiriac vállalataiban.
Mindezek után egyetlen megjegyzésünk maradt. Noha Andreas Staribachert a Mészáros-repülők miatt vettük most elő, van neki magyarországi kapcsolata korábbról is. A 2003-ban indult Haszon gazdasági magazinnak ő volt az egyik befektetője – a magyar származású Karl Stipsicz ORF-exriporter és mások mellett. Sőt, a budapesti lapkiadó anyavállalata jelenleg is Staribacheréknél működik a bécsi Hegelgasse 8. szám alatt.
Hogy még pontosabbak legyünk, az idei választások után a Staribacher–Stipsicz-klub váratlanul megvált a Haszontól, és a NER, akarjuk mondani: a Csetényi Csaba és Krskó Tibor világába tartozó Hamu és Gyémánt Kft. lett az újság kiadója. A sors fura fintora, hogy a kormány azóta kitette a közvetlen Fidesz-holdudvarból Csetényiéket. Andreas Staribacher a Haszon-eladásra így már nem hivatkozhat, ha további jó pontokat akar gyűjteni Magyarországon. Igazi referenciaként „csak” Mészárosék maradtak neki. Akik – amint most bizonyítottuk – rajta keresztül léptek be a teljes jogú keleti oligarchák díszes szalonjába.
Ha tetszett a cikk, támogassa a Válasz munkáját, és kövessen minket Facebookon! Csak olvasóinkra számíthatunk!
Borítókép: MTI/Koszticsák Szilárd