Mi lesz az éttermekkel, szabad-e rendelni, mit mond a NÉBIH? Körkép és konkrét intézkedések
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal honlapján egyelőre nincs nyoma a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos útmutatásnak, de kérdésünkre elárulták, hogy erősen dolgoznak az élelmiszerforgalmazóknak, vendéglőknek szánt tájékoztatókon. Időközben néhány budapesti étterem – saját szakállára – átfogó intézkedéscsomagot dolgozott ki a vendégek védelmére. Az egyik fővárosi ételfutárcég pedig „érintés nélküli kiszállítást” vezetett be.
Az éttermek „békeidőben” is szigorú higiéniai előírásokkal működnek, a koronavírus-járvány azonban a vendéglátó-helyeket is új kihívások elé állítja. Olaszországban, Franciaországban és néhány más országban már be is záratták őket, Ausztriában pedig csak délután 15 óráig lehetnek nyitva. Itthon még nincs korlátozás, de a forgalom szemmel láthatóan drasztikusan csökkent.
A külföldi vendégekre a legnagyobb mértékben támaszkodó fine dining éttermek közül van, amelyik önként bezárt (például a Laurel, ahol a személyzet receptötletek kidolgozásával, fotózással, olvasással tölti a következő napokat). A két Michelin csillagos Onyx a fokozott fertőtlenítés mellett többek között a vendégek nagyobb térközzel való szétválasztásával védekezik.
Eddigi tapasztalataink alapján a Hokedli nevű terézvárosi leves- és főzelékbár volt a legalaposabb. „Tekintve, hogy a NÉBIH semmilyen információval nem látta el a vendéglátó egységeket, hogy hogyan járjanak el a koronavírus kapcsán, felkértük Soós Zsuzsannát (aki népegészségügyi ellenőr, élelmiszerbiztonsági és minőségi mérnök), hogy írjon nekünk pandémiás tervet. A pandémiás terv alapján alkalmazottaink külön oktatást kaptak” – írták Facebook-oldalukon.
A NÉBIH honlapján és Facebook-oldalán a cikk írásakor valóban nem volt tájékoztatás a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban. A Válasz Online kérdésére a hivatal a következő tájékoztatást adta: „A Nébih a jelen járványhelyzetben is szorosan együttműködik az érintett társhatóságokkal. Ennek részeként tájékoztató anyagok készülnek az élelmiszer-forgalmazók és vendéglátó-ipari egységek számára. Ezen tájékoztatók a járvánnyal kapcsolatos hivatalos gyűjtőoldalakon lesznek elérhetőek.”
A Hokedli a vendégek felé is megfogalmazott néhány kérést és tanácsot, amelyek a Nébih szerint „a jelen járványhelyzetben ésszerűek”. És hogy melyek ezek a kérések?
- Helyi fogyasztás helyett elvitelre kérjék az ebédet.
- Készpénz helyett bankkártyával fizessenek.
- Várakozás az utcán, egyszerre csak pár ember legyen a pultnál.
- Kutyák, háziállatok nem léphetnek a vendégtérbe.
- Akinek megfázásos, influenza-szerű tünetei vannak, inkább rendeljen ételt házhoz.
- Aki elvitelre vásárol, otthon is alaposan elmosott evőeszközzel egyen.
A népszerű hamburgerező-lánc, a Bamba Marha ugyancsak részletes terveket tett közzé a járványügyi intézkedésekre.
- A munkatársak minimum óránként fertőtlenítik a kezüket, kerülik az érintkezést.
- A konyhán továbbra is gumikesztyűt használnak, és csak fertőtlenített felületekkel érintkeznek.
- A mellékhelyiségeket, kilincseket, felületeket minimum óránként takarítják, fertőtlenítik.
- A pultosok a kasszában a pénzt az asztalra téve kezelik.
- Fertőtlenítették a szellőztetőket, növelték a szellőztetés gyakoriságát.
- Az evőeszközöket bevették az asztalokról, külön adják oda a vendégeknek.
- Az asztalokra helyezett papírtörlő helyett a rendelések mellé adják ki a szalvétát
- A külföldön járt kollégák két hétig vendégként sem mehetnek be az éttermekbe.
Mindezzel nem a Hokedlinek és a Bamba Marhának akarunk ingyenreklámot csinálni, azért tesszük közzé ezeket a tanácsokat, intézkedéseket, mert hasznosak lehetnek más vendéglátóknak is a vírus terjedésének lassítására, amíg meg nem érkezik a hivatalos tájékoztatás (vagy korlátozás).
További opció a házhozszállítás, ami akár azoknak is hasznos lehet, akik otthon dolgoznak vagy vigyáznak az iskolákból hazaküldött gyerekekre. Budapesten két nagy ételfutár-cég működik: a Netpincér és a Wolt. Közülük az utóbbi az elmúlt napokban bevezette az „érintkezés nélküli kiszállítás” opciót: ez esetben a futár az ajtó előtt hagyja a szállítmányt, és nem kell érintkezni vele egyáltalán. (Fizetni ennél a cégnél eleve csak online lehet.)
A Wolt egyébként a felhasználóknak írt körlevélben azt írta, hogy kézfertőtlenítővel szerelték fel a futárokat, amit minden szállítás előtt javallott használniuk. Azt is írták, hogy vírus idején az ételkiszállítás a legbiztonságosabb ételbeszerzési lehetőség a többi alternatívához képest az EFSA (Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság) szerint. Mi ennek nem találtuk nyomát a hivatal honlapján, de annak igen, hogy ételek útján nem terjed a koronavírus. Vagyis az éttermekben, élelmiszerboltokban is elsősorban a többi ember veszélyes ránk.