A NER működteti az egyik legnagyobb hazai pornómegosztót – Válasz Online
 

A NER működteti az egyik legnagyobb hazai pornómegosztót

Borbás Barna
Borbás Barna
| 2020.09.21. | Nagytotál

Kormányzati médiaholdingba tagozása óta először alakították át az Origót, de az ország harmadik legnagyobb portálja az „Újat mutatunk” szlogennel hirdetett ráncfelvarrás után egy valamiben régit mutat: videómegosztója és bulvárhírei ugyanúgy tele vannak explicit tartalmakkal, mintha a „keresztény-nemzeti” tulajdonosváltás meg sem történt volna. A New Wave Media Group Kft. által üzemeltetett Videa 82 ezer pornóvideót tárol, az Origo-címlapon a direkt kormányzati üzeneteket egy-két görgetés választja el a 18+ anyagoktól. Az alábbi gyűjtésből kiderül: más hatalomközeli médiumok is hasonló gyakorlattal működnek. Mindeközben a frissen indult Pesti TV vezető arcai „Verd márki” és „Bazd márki” néven népszerűsítik konzervatív sajtómissziójukat.

hirdetés

Városi kereszteződés, zuhogó eső. A fiú magabiztosan áll mélykék ernyője alatt, a telefonját böngészi. Nem úgy a színen feltűnő lány, aki esőfogó nélkül küzd az elemekkel. A két tekintet találkozik; a fiú felemelt telefonnal int a lánynak – itt megvillan az origo.hu címlap –, aki tétovázás nélkül lép az esernyő alá. Immár ő pörgeti tovább a híreket. Mosolygós zárókép: az eső nem állt el, de a két fiatal (talán) egymásra talált.

A fenti forgatókönyv a szeptember 8-án bemutatott Origo-reklámszpoté. Szlogen: „Nyiss a megújult Origo felé! Újat mutatunk” Az ország harmadik legnagyobb látogatottságú portálját ugyanezekkel a szavakkal hirdetik a kormányzati sajtóholding egyéb termékeiben, illetve plakátokon is. Az „Újat mutatunk” alatt ott az Origo és saját videómegosztója, a Videa logója is.

A megújult Origót reklámozó hirdetések két különböző lapból

Ez az első nagyobb Origo-megújulás és -kampány, mióta tucatnyi más céggel együtt a lapot kiadó New Wave Media Group Kft. is a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) többségi tulajdonába került. Emlékeztetőül: a KESMA úgy jött létre, hogy 2018 végén hatalomközeli üzleti körök az általuk az évek során felvásárolt médiatermékek – a tizennyolc megyei lapból tizennyolc, a Figyelő, a Világgazdaság, a Bors című bulvárlap stb. – kiadóit a már korábban birtokolt fideszes kötődésű lapokkal és tévékkel együtt átadták egy frissen létrehozott alapítványnak. A folyamatot a kormány nemzetstratégiai jelentőségűvé nyilvánította, ezért a Gazdasági Versenyhivatalnak nem volt hatásköre vizsgálni, hogy több száz médiatermék összeterelése felvet-e versenyjogi aggályokat.

A nagy fúzió tehát két évvel ezelőtt volt, de az Origo váltóállítása már 2016-ban – Száraz István tulajdonosi működése és György Bence főszerkesztősége alatt – megtörtént. Azóta a portál szinte szünet nélküli propaganda-üzemmódban működik. Ennek csupán egyik jele, hogy a Fővárosi Törvényszéktől korábban kikért dokumentum szerint az országos médiumok közül tavaly ők kapták a legtöbb sajtó-helyreigazítási pert, szám szerint 33-at, melynek kétharmadát el is vesztették. Az Origo kormánypártivá transzformálása nem kevesebb, hanem – az előző tulajdonosi érához képest – több bulvárt és alpári címadást hozott.

Korábbi médiaügyi háttérbeszélgetéseinken többen megpendítették, hogy a Fideszben is van elégedetlenség az Origo rengeteg elbukott pere és minősíthetetlen színvonalú bulvártartalmai miatt, ezért akár azt is lehetett gondolni, a következő átalakításnál tartalmilag is hozzányúlnak a portálhoz. Nem így történt.

A harmadik legnagyobb magyar híroldal dizájnban tényleg „újat mutat” (az oldalszélesség például 20 százalékkal nőtt), amúgy maradt a régi. A címlap kiemelt helyeit továbbra is a kormányzati üzeneteknek tartják fent („Orbán Viktor a libernyák doktrína elleni lázadásról és 2022-ről”, „Koronavírus: teljesen belezavarodott a baloldal saját propagandájába” stb.), emellett maradtak nyitóoldalon az altestre célzó címek-fotók („Újabb képeken Katie Morgan erotikus modell és pornósztár”, „11 új, szexi, fürdőruhás fotó Sári Éviről” stb.) és a szintén KESMA-tulajdon Life.hu súlyosabb bulvártartalmai („Chris Evans véletlenül megosztott egy képet a péniszéről”, „Hoppá! A Luxusfeleség szelfizés közben bugyit villantott” stb.).

És továbbra is önálló blokkal van jelen az Origo-címlapon saját videóplatformja, a Videa. Melyről a „konzervatív” tulajdonosváltás és a mostani nagyszabású megújulás ellenére sem távolították el a diszkréten csak Felnőttnek nevezett kategóriát, melyre kattintva a látogató több mint 82 ezer pornóvideóhoz, köztük több száz meleg- és transzexuális pornográf tartalomhoz fér hozzá ingyenesen.

A „felnőtt” Videa kezdőlapja

Ezeket a tartalmakat a felhasználók töltik fel regisztrációt követően, vagyis klasszikus megosztóplatformról van szó. Mióta letiltották a Youtube-ról, ugyanezt az infrastruktúrát használja a Pesti Srácok is. Ami a Felnőtt kategóriát illeti: ennél pezsgőbb hazai pornómegosztó kevés van, nagyjából 10 percenként felkerül egy újabb videó.

A Videa üzemeltetője és az Origo kiadója ugyanúgy a New Wave Media Group Kft., melynek tulajdonosa 2018 óta a fentebb röviden csak KESMA-ként emlegetett Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány, mely küldetéséről hivatalos dokumentumaiban így nyilatkozik: „Az Alapítvány célja, hogy a magyar tömegtájékoztatás részét képező nyomtatott sajtó, rádió, tv, online felületeinek értékteremtő valamint a magyar nemzeti öntudat erősödését szolgáló tevékenységét elősegítse.” Továbbá: „Hisszük, hogy a nemzeti, keresztény értékeinket közösen vallva, és a mai kor eszközeivel felvértezve, a jelenlegi és az előttünk álló évtizedek kérdéseire nemzeti alapon önálló válaszokat adhatunk.”

A Válasz Online egy héttel ezelőtt meghívta a podcastadásába a KESMA kuratóriumi elnökét, Szánthó Miklóst – aki egyben az Alapjogokért Központ igazgatója –, hogy aktuális ügyek mellett arról is kérdezzük, nem érez-e ellentmondást az alapítvány céljai és az alapítvány tulajdonában álló médiumok bizonyos működtetési, szerkesztési gyakorlatai között. Egyszerűbben: nincs-e gond azzal, hogy tele vannak a legalpáribb bulvárral és pornóval. Szánthó azonban nem kívánt élni az interjúlehetőséggel.

Nyilatkozott viszont a Mandiner hetilapnak, és a KESMA sikereit firtató kérdésre így válaszolt: „A cégek fúziója lezárult, a médiacsoport valóban kiemelkedő hazai pozíciója megszilárdult. A KESMA azért jött létre, hogy őrizze és építse a nemzeti, polgári és keresztyén sajtókultúrát.”

Ám a KESMA tömegmédiumai nem a Mandiner, a Lugas (Magyar Nemzet hétvégi magazin) vagy a Figyelő, melyekre Szánthó az iménti jelzőkkel célozhatott, hanem a Bors című bulvárlap, az Origo, a Life.hu vagy a Lokál helyére lépett Metropol. Íme néhány jellemző cím a KESMA-kötelékbe tartozó kiadók online portfóliójából, a „könnyed tartalmak” közül, az elmúlt 72 órából:

Az altestre célzó bulvár és a – papíron – nemzeti célú agitáció találkozása igazán méltatlan helyzeteket produkál. Az Alapjogokért Központ új kampánya például bekerült a Ripost.hu (kiadja: Mediaworks Hungary Zrt., szintén KESMA-tulajdon) alpáribb anyagai közé is. A Benczúr Gyula Vajk megkeresztelése című festményremeke által ihletett hirdetés, valamint az igazság, erő, felemelkedés szóhármas mellett a villantás, popsi, tanga címkéket olvashatjuk a Majdnem balesetet okozott a hídon tangát villantó csaj című „cikkben”:

Forrás: Ripost.hu

Évek teltek el a bulvár- és tömeglapok összevásárlása és a kiadók fúziója után, de a portfólióban nincs nyoma konszolidációnak. Nem tudni, hogy puszta hanyagságból vagy koncepció szerint történt-e így, de a hatalomközeli tulajdonosok „csak” politikailag hangoltak a megszerzett médiumokon, melyek „kulturálisan” ugyanott vannak, mint a nemzetinek címkézett fordulat előtt. Az Origo esetében még egy kicsit lejjebb is. A bulvárhíreket ugyanúgy Korda György és a Zámbó család uralja, csak feljött melléjük a migránshíradó, a Videa-platformon ugyanúgy van pornó, de immár Pesti Srácok is.

Ugyanez a gyakorlat érvényesül a nem KESMA-portfólióba tartozó, de szintén kormányközeli TV2-nél is. Ha kitakarjuk a reggeli műsor, a Mokka közéleti tartalmait, a könnyed interjúk alapján fogalmunk sincs, hogy ez Magyarország legnagyobb „jobboldali” tévéje. 2020. szeptember 18-i témák: L.L. Junior kislánya, Zalatnay Cini félelmei, Tóth Gabi és Tóth Andi veszekedése, Hajdú Péter és a Cicciolina nevű expornós felajánlkozása. Ezt a kínálatot öntötték fel egy Farkas Örs- és egy Halász János-interjúval.

Színvonalban nincs sokkal előrébb a fideszes médiaevolúció legújabb – szeptember 14-én indult – terméke, a Pesti TV sem. Egyik promóciós videójukban a nézők megfigyelhették, amint felnőtt újságírók jelmezbe öltözve, fejükön rizsporos parókával hintóznak a keszthelyi kastély kertjében, és közben egymást Verd márki, Verd márkiné és Bazd márki néven szólítják. (A produkció megnézhető ezen vagy ezen a linken. frissítés: a videókat cikkünk megjelenése után nem sokkal minden platformról eltávolították. A nagysikerű jelenet bizonyos részleteit a loopmegosztók őrzik.) A KESMA-n kívüli tulajdonban álló, Huth Gergely programigazgató vezette csatorna több önmeghatározása közül az egyik úgy szól, hogy itt a bizonyíték, hogy „nem vagytok egyedül a világon a konzervatív gondolataitokkal”. Kérdés persze, hogy miféle konzervatív sajtó épül a Verd márkis poénok, a Kis híján megdugta halott párja koporsóját színvonalú bulvárhírek és a pornóval olvasókat-nézőket gyűjtő tartalomkezelési gyakorlat mellett.


Nyitókép: illusztráció (Domaniczky Tivadar / Válasz Online)

Ez a cikk olvasóink támogatása nélkül nem készülhetett volna el. Ha fontosnak tartja munkánkat, kérjük, legyen „előfizetőnk” akár már havi 1700 forintért, és csatlakozzon hozzánk a Facebookon!

#média