Napok óta hosszú sorok kígyóznak az Oroszlános udvarban a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) bejárata előtt, az előregisztrációs időpontok már a nyitás előtt megteltek: rengetegen kíváncsiak az újjászületett Szent István-teremre, a Budavári Palota elsőként helyreállított szobájára. A vári rekonstrukciókat a Nemzeti Hauszmann Program indulása óta heves vita övezi, aminek az indítólövését 2016-ban adta le három szakember, Csomay Zsófia építész, Lővei Pál művészettörténész és Schneller István építész-urbanista, akik kiléptek a program előkészítésével megbízott szakmai testületből. Csomayék „a Horthy-korszak jelentés nélküli kulisszáinak, esetenként egyenesen idétlen építészeti megoldásainak” újraálmodását szellemiségében is igencsak károsnak nevezték. A következő években a Várban elkészült két teljesen elpusztult épület, a Főőrség és Lovarda rekonstrukciója, miközben a vita a Telex hasábjain hullámzott tovább, de Salamon Gáspár György Péternek adott válaszával a Válasz Online-ra is átcsapott.
Ez volt az a György Péter-cikk, amelyben az esztéta a Budavári Palotát már nem is horthysta épületnek nevezte, mint Csomayék, hanem a nürnbergi Reichsparteitagsgeländéhez hasonlította, vagyis echte náci szimbólummá minősítette – nem tudni, milyen alapon. A Budavári Palota egyrészről tehát a legfontosabb nemzeti szimbólumunk az Országház mellett, évszázadok óta a magyar államiság jelképe, másrészt az Országházzal ellentétben olyan gyilkos, engesztelhetetlen kultúrharc örvénylik körülötte, amely láthatólag semmit sem csitult 1948 óta, és a nyelvezete, érvkészlete sem változott. Ebben a helyzetben nem a közmegegyezés döntött arról, hogy alapjaiban írható felül a háború utáni, csak az 1980-as évekre befejeződött szocialista kultúrfellegvár-helyreállítás, mivel közmegegyzés nem teremthető: a régóta lappangó, de inkább csak álmodozásnak nevezhető rekonstrukciós szándékot a kormányzati döntés teszi valósággá, hasonlóan ahhoz, ahogy a Kossuth téren megtörtént az 1945 után ledöntött képzőművészeti alkotások rekonstrukciója.
A korábban átadott részek a palota közvetlen környezetéhez tartoztak, a déli összekötő szárny (és benne a Szent István-terem) viszont a főépület egy darabja: ezzel vette kezdetét magának a palotának az újraalkotása. Nem véletlenül nevezték a tervezők, ötletgazdák kísérleti projektnek, ami igazolhatja a szándék megvalósíthatóságát az egész épületre vonatkozóan. Lehetett volna elrettentő példa is, ha giccs vagy hiteltelen dolog születik, de nem ez történt: a Várkapitányság által lebonyolított rekonstrukció lenyűgöző odafigyeléssel és gondossággal, a legapróbb részletekre kiterjedő átgondoltsággal valósult meg. Aki hisz abban, hogy a Budavári Palota 20. század eleji állapota rekonstrukcióra méltó, azt az eredmény meggyőzheti, hogy ehhez megvan a szükséges tudás – innen szándék és pénz kérdése, hogy az egész épület újjászülessen.