„Kilencévesen kitiltottak a templomból” – A viszkis és a jezsuita különleges eszmecseréje
A börtönélet és a lelkigyakorlatos tapasztalat rokonságáról, jóságról, bűnről, az egyház hitelességéről (vagy éppen annak hiányáról) beszélgetett Vízi Elemér SJ tartományfőnök és a „viszkis rabló” néven hírhedtté vált, ma már keramikusként dolgozó Ambrus Attila a Páternoszter címmel indított jezsuita podcast 2022-es évadának legemlékezetesebb adásában. A beszélgetés szerkesztett változatát A SZÍV jezsuita magazin év végi duplaszáma adta közre, egyúttal biztosította, hogy a cikket lapunk teljes terjedelmében közzétegye online. A Válasz Online és A Szív együttműködése keretében különleges írás kerül most olvasóink elé: nem interjú, nem behatárolható újságírói műfaj, egyszerűen a börtönviselt rabló és a szerzetes nyitott beszélgetése. Hogy másik, stratégiai partnerünket is megidézzük: az életről, meg mindenről.
Vízi Elemér SJ: Szervusz, Attila! Olvastam rólad, hogy csíki vagy, és képzeld, én is Erdélyből származom, Csíkdánfalváról. Talán ez egy közös szál is lehet közöttünk. Örülök, hogy van alkalmam kicsit beszélgetni veled, mert azt hiszem, a te történeted nagyon sok embernek adhat erőt, bátorítást.
Ambrus Attila: Szervusz, Elemér! Valóban, Csíkszentlélek mellett, Fitódon nőttem föl, Csíkszeredában szocializálódtam, legalábbis ott próbáltak némi tudást meg intellektust belém nevelni, csak hát nem nagyon sikerült. Van egy sajnos nagyon-nagyon durva múltam, de azt szoktam mondani, hogy én azért megbűnhődtem, és tartok attól, hogy a mérleg egyensúlyba került, legalábbis azt hiszem, hogy a bűneimért úgymond meglakoltam összességében. Jelenleg családos ember vagyok, van két gyönyörű gyerekem, keramikusként tengetem a mindennapjaimat, és hála a jó égnek, rengeteg munkám van.
V. E.: Az életed épp arról tanúskodik számomra, hogy képes voltál valamilyen módon átformálódni, azaz engedted, hogy valamilyen erők, hatások formáljanak téged. Nagyon erősen hiszek abban, hogy minden ember jónak születik, és alapvetően jó. Azt gondolom, hogy ha valaki rosszat tesz, az igazából egy segélykiáltás, és a közösségének feladata, hogy valamilyen módon foglalkozzon vele. Amennyire tudom, a te bankrablásaidban is volt „jóság”, merthogy védted az emberek életét, de nyilván valami kiáltás is volt a tetteidben, a börtönben pedig átformálódtál. Mi volt az, ami segített abban, hogy az legyél, aki ma vagy?
A. A.: Én nagyon-nagyon frusztrált, lázadó ember voltam. Kilencévesen kitiltottak a templomból, mert megittam a plébános úr miseborát, és mert éhes voltam, az ostyáit is megettem, ami azt jelentette, hogy húsvétkor nem tudtak misézni. És az egész harmincegy év alatt, míg börtönbe nem kerültem, az volt a szabály, hogy nem volt szabály. Tehát szabályok nélkül éltem. Az embernek a börtönben van ideje gondolkodni, és van ideje számot vetni az életéről. Azt gondolom, hogy ott adódott az első alkalom, amikor elfogadtam önmagam. Mert addig mindig mást hibáztattam. Apámat, a bírót, a bűntársamat… Mindig volt valaki, aki hülye volt, aki nem nőtt fel hozzám mentálisan, és mindig másokat okoltam a problémákért. Aztán rájöttem, hogy akkor tudod a világot elfogadni, hogyha először önmagadat elfogadod.
Ha önmagadban rendet csinálsz, akkor a világ is körülötted egyfajta rendszerré fog válni. Eljutottam arra a pontra, hogy belenézzek a tükörbe, és nagyon tanulságos volt, amit felismertem benne.
Édesapám mindig azt mondogatta, „fiam, a börtönben fogsz megrohadni, semmirekellő vagy, tróger, és soha semmire nem fogod vinni”. Egy újságból tudtam meg, hogy meghalt, pont, amikor megkaptam a jogerős tizenhét évet. Annyira mellbe vágott a felismerés, hogy már gyerekként ezt sulykolta belém apám. És ezzel a hátizsákkal, ezzel a puttonnyal éltem… Olyan stigmát kaptam, amivel egyszerűen nem tudtam mit kezdeni. Az utolsó tíz évben – amit most már nagyon sajnálok – nem beszéltünk, de amikor meghalt, megértettem, hogy az öreg valamit tudott, hogy valamit látott, csak egyszerűen nem volt eszköz a kezében. A gyereket nem lehet verni, a gyereknek mintát kell mutatni, illetve szeretni kell. Azt hiszem, hogy én ezt nem kaptam meg.
V. E.: Megérint, hogy épp a börtön volt az, ami segített, hogy magadba nézzél, és kapcsolatba kerülj magaddal. Képzeld, volt egy idő, amikor magam is jártam börtönbe. Észak-Amerikában, egy lelkivezetői képzés részeként hetente kétszer elmentünk egy női börtönbe. Én addig sosem jártam ilyen helyen, és egészen lenyűgözött a tapasztalat. Éppen egy magyar hölgy került hozzám, és olyan mértékű szabadságot tapasztaltam nála, ahogyan beszélt az életéről, és ahogyan rátalált a Jóistenre, hogy egy adott ponton fel kellett tennem magamnak a kérdést, hogy „most ki van börtönben?”. Ő vagy én? Felismertem, hogy a börtön őt szabaddá tette. Ezt hallom tőled is.
A. A.: Bent valóban sokkal szabadabb vagy, és az ingerszegény környezetben az elméd ki tud nyílni, hogy tudj alkotni, valamit létrehozzál, hogy akár Istenben, akár egy szakmában, bármiben elmélyedhess. Én azt vallom, hogy minden ember tehetséges, csak meg kell találnia, amiben jó. És a gyerekeknél is ugyanez a helyzet, minden gyerek zseninek születik, csak sokszor a szülők elrontják. A börtönökben rengeteg tehetséges ember van, csak kevés a szakember, aki felismerje a szunnyadó lehetőségeket, azokat a rejtett tartalékokat, amelyek segítségével az ember ki tud lépni a saját árnyékából, és a saját hajánál fogva ki tudja magát ráncigálni a gödörből. A börtön önmagában nem rossz dolog, arra való, hogy odabent megtaláld, hogy mi az életed célja, mit szeretnél az életben elérni, hogy ne csak a bűnügyi hírekben legyél benne. Ha valaki több kultúrára tartana igényt, mint amennyit az ideje enged, csak csinál egy kis okosságot, és máris megvan a lehetősége, hogy kikupálódjon. Én a börtönben heti szinten kiolvastam két-három-négy-öt könyvet. Tíz éve szabadultam, és az egyik kezemen meg tudom számolni, azóta hányat vettem kézbe.
V. E.: Jezsuita rendtársaim közül többeket is bebörtönöztek, s a rácsok mögött töltött idő számukra mindig jó alkalom volt arra, hogy lelkigyakorlatot végezzenek. A börtön egyfajta biztosított környezet, ahol sokkal több idejük volt arra, hogy csendben legyenek, reflektáljanak, imádkozzanak, az Istennel kapcsolatba kerüljenek. Eszembe jut Márton Áron egyik mondata, amelyben úgy fogalmaz, hogy Isten elvezette a szeretetének az iskolájába, a börtönbe.
A. A.: Már elnézést a profán megjegyzésért, de az a helyzet, hogy sok embernek kéne néhány évre, de legalábbis néhány hónapra beülnie, és egy picit elgondolkodnia… Kell az embernek az elvonulás és az elszigeteltség, hogy önmagára találjon.
V. E.: Én is azt gondolom, hogy tényleg szükséges az ember számára, hogy időről időre elvonuljon. De, Attila, azért nem kell mindenkinek csak emiatt rács mögé kerülnie… hiszen vannak nekünk lelkigyakorlatos házaink, amelyek éppen arra szolgálnak, hogy az embereknek segítsenek kicsit kiszakadni a világból. Hozzánk el lehet vonulni egész rövid időre, három napra is, de akár harminc napra is. S lehet, hogy valaki „börtöntapasztalatként” éli meg, amikor azt kérjük a lelkigyakorlatozóktól, egyáltalán ne tartsák a kapcsolatot a külvilággal, hogy csak befelé s az Istenre tudjanak figyelni. Én egyébként nyolc évet dolgoztam a dobogókői Manréza lelkigyakorlatos házban, és hihetetlen volt a távozók arcán látni, mennyit változtak ahhoz képest, amikor megérkeztek. S amikor az emberek elcsendesednek, és kapcsolatba kerülnek magukkal, majd az Istennel, akkor az életben is a helyükre kerülnek. Érdekelne, hogy megtapasztaltad-e az átformálódásod során valamilyen formában a Jóisten vezetését?
A. A.: Szóval az Isten, illetve az istenek. Merthogy nagyon toleráns ember vagyok, elfogadom mindenkinek a felekezeti hovatartozását, hogy ki miben hisz. Az egyik gyerekemet most keresztelte meg egy sámán, de vagy református, vagy katolikus keresztelőt is fogunk tartani. Egy dolgot tudok, hogy én még az Istennel nem találkoztam. Tudom, illetve túlzás, hogy tudom, de gondolom, hogy nyilván van egy felsőbb lény, aki minket valamilyen szinten irányít. A hit számomra pont arról szól, hogy nem kell fizikailag látni ezt a felsőbb erőt, ami az emberiséget – bízom benne, hogy – jó irányba vezeti.
V. E.: Nagyon szép volt, hogy felsőbb erőt mondtál. Én is alapvetően nyitott vagyok, és mindig érdekelt az, hogy más emberek különböző kultúrákban, vallási hagyományokban hogyan járják a saját útjukat, mi az, ami nekik érték, mi az, ami őket formálja. Amikor Nepálban éltem hinduk között, azt tapasztaltam, hogy ugyan sokféle istenség van náluk, mégis egy idő után egyvalakiről kezdenek beszélni, és könnyen kimondják, hogy az Isten.
A. A.: Az Istennel való viszonyomat nem tudom pontosan definiálni, mert bár voltam elsőáldozó, és katolikus emberként bérmálkoztam, nagyon komoly törések voltak az életemben, és emiatt eltávolodtam a hittől, a vallástól. Viszont megmondom őszintén, a vallási vezetőkkel szemben nagyon komoly fenntartásaim vannak. A Tízparancsolatban nagyon sok minden le van írva, és amikor pont az ellenkezőjét teszi valaki, akkor hiteltelenné válik. Amikor például a Vatikánban járva azt láttam, hogy csilliárdokért a pompát hirdetik, akkor föltettem a kérdést, hogy miről is beszélünk. Én legalábbis úgy vélem, hogy ha pompában élsz, akkor ne beszéljél a mértékletességről meg a szegénységről. És mivel társas lények lévén vallási közösségeket alkotunk, a vallási vezetők ezeket az egységeket jól tudják manipulálni. Az a vallás, ahol a szerénységre, tényleg a lelki tényezőkre helyezik a hangsúlyt, az rendben van.
V. E.: Egyetértek veled abban, ahogyan a hitelességet keresed. És azt hiszem, hogy Ferenc pápa nagyon-nagyon megörülne neked, hogy ennyire a szegénység mellett kardoskodsz, mert ugye ez az ő szívügye is, hogy egy szegény egyház legyünk, akik a szegényekhez tudunk közel lenni.
És azt látom, hogy amikor a szegényekhez közel tudunk lenni, akkor a hitelességünk is erősebb és az istenkapcsolatunk is mélyebb lesz.
Tehát a kettő nagyon szorosan együvé tartozik. Én is látok olyan helyzeteket, amikor a hitelességen csorba esik, mégis, nem akasztanak meg, mert számomra nem az adott személy hitelesíti az Istent és az ő munkáját vagy az evangéliumot. Annak önmagában van hitelessége. Fontos definiálni, hogy az egyház nemcsak az intézményekből, nemcsak a vezetőkből áll, hanem a megkeresztelt embereknek a közössége, és tulajdonképpen minden tagja hordozza az evangéliumot, az örömhírt. Az Isten munkáját én ebben látom, hogy az egyház ilyen szépen tud élni és virágozni, annak ellenére, hogy mi, papok vagy vezetők olykor gyöngék és törékenyek vagyunk, és nem mindig adunk jó példát.
A. A.: Hogyha már itt tartunk, meg szeretném kérdezni, Elemér, te miért lettél vallási vezető, illetve miért ezt a rendet választottad.
V. E.: Már gyerekkoromban szerettem volna pap lenni. Nyilván voltak hullámvölgyek, de a mai napig azt mondom, hogy ez az én utam, és egy percig sem bánom, hogy ezt az utat járom. A Gyulafehérvári Egyházmegyében kezdtem el a tanulmányaimat, ott is lettem pap. Ott szolgáltam három évet Erdélyben, és utána léptem be a jezsuita rendbe, azaz a Jézus Társaságába. Az mozgatott, hogy miként tudnék még közelebb kerülni Jézus lelkületéhez, és nagyon vonzott a jezsuita lelkiség, a lelkigyakorlatok, ahogyan általuk az embereknek segítettek. A képzésem során nagyon sok lelki kincset kaptam a lelkigyakorlatokból, és azt gondoltam, hogy ez lehet az a terület, amin keresztül talán a legtöbbet tudnék segíteni embereknek. Ha nem is nagy-nagy tömegeknek, de azt hiszem, nem látványosan is jól lehet formálni a világot. Azt, hogy vezető lettem, nem én választottam. Kineveztek egy feladatra, behatárolható, hatéves időtartamra, ami nem hosszabbítható meg, úgyhogy a 2023-as évben már le is jár a megbízatásom.
A. A.: És utána mihez kezdesz?
V. E.: Ráveszem a következő tartományfőnököt, hogy disponáljon, vagyis küldjön oda, ahol a leginkább szükségét látja a munkámnak. Nekünk, jezsuitáknak ez kulcskérdés, hogy engedjük magunkat küldeni, formálni, elérhetők legyünk, mert abban hiszünk, hogy azon keresztül, ahogy egy felsőbb vezető látja a helyzetünket, a Jóisten vezet és formál. Az egyház életében is így hiszem Isten munkálkodását. Ahogy a saját életünkben is vannak hullámok, van, amikor jól vagyunk, s van, amikor vigasztalanság, sötétség költözik az életünkbe, azt gondolom, a vezetők és az egyház életében is így van. És hiszem azt, hogy ha valaki elkövetett is egy hibát vagy egy bűnt, képes átalakulni. Csak nézzük meg a nagy apostolainkat, Szent Pált vagy Szent Pétert, s hogy Jézus milyen fontos feladatokat bízott rájuk. Minden bizonnyal te is az az ember vagy, akire áll a mondás, hogy az Isten görbe vonalakkal is egyenesen ír.
A. A.: Valóban, megjártam a damaszkuszi utat, ahogy mondani szokták, és
félek is, hogy mikor lesz az a pont, amikor a gyerekem azt mondja, hogy „figyelj, te nekem ne dumálj”. Egyelőre még úgy tudja a kislányom, hogy apát azért zárták börtönbe, mert fütyült a templomban. Próbálom rávezetni, hogy előbb-utóbb szembesülni fog az apukája eléggé érdekes múltjával…
V. E.: Remélem, ő nem azért nem fog templomba járni, mert fél, nehogy börtönbe zárják… Nagyon fontos, hogy mit üzenünk a gyereknek, akár az egyházról is. Az imént mondtad, hogy szeretnéd a gyerekedet megkereszteltetni. Miért?
A. A.: Te is említetted, hogy milyen fontos a közösség, ahol egy értékrendet kapunk. Fontos, hogy valakihez vagy valahová tartozzon. Én azt vallom, hogy minden ember számára fontos a közösségi forma. Van, aki egyházban gondolkodik, van, aki családban. A kérdés az, hogy az adott közösség mennyire hiteles. Ha jót lát a gyerek, jót fog tenni. Ugye a gyerek mintakövető, és azt teszi, amit otthon lát. Ha viszont elmegy egy templomba, elmegy egy közösségbe, ott csak jót láthat: hogy az emberek imádkoznak, próbálnak jót tenni, és segíteni a másikon. Mert az a legfontosabb, hogy segítsünk az embertársainkon. És a vallási közösségekben, azt gondolom, ez kell hogy legyen az egyik első prioritás, hogy a szegényeken, az elesetteken segítsünk. Ha a gyerekemet rá tudom venni, hogy egy ilyen közösségbe elkerüljön, és ott rendszeresen gyakorolja a hitét, már volt értelme az életemnek.
V. E.: Ahogy mondod, a közösségeket nem az elöljáróik, a vezetőik határozzák meg, hanem az értékek, amiket továbbadunk nemzedékről nemzedékre. Ha belegondolok, hány nemzedéknek a hitén állok, amiből tudok élni és táplálkozni, akkor az jut eszembe, hogy az elődeim valószínűleg hasonlóan gondolkodhattak, mint te.
A. A.: Nem akarok annyira visszamenni az időben, de ugye a Ceaușescu-rendszernek is az volt az egyik pillére, hogy asszimilálni próbálta az erdélyi magyarokat, a székelységet. És beletört a bicskája, tudniillik a székely ember, mint tudjuk, olyan, mint a fenyő: mi nem hajlunk, mi törünk. Vagy akár most az ukrán háborúra is gondolhatunk. Most ott is olyan szinten összezárt a társadalom az agresszor ellen…
V. E.: Így van, amikor nyomás van egy közösségen, akkor az összekovácsolja, tehát az identitása annál jobban megerősödik. Ez igaz a székelyekre, az erdélyiekre, és így van az egyházban is. Amikor az egyházat üldözték, akkor mindig megerősödött, és sokkal jobban megtalálta az identitását, mint a jólétben.
A. A.: Ez a baja Európának, a jólét. A vallás és minden más háttérbe szorul, és csak anyagi javak határoznak meg, hogy milyen autód, milyen házad van, miközben ezeket nem tudod magaddal vinni a másvilágra. Elcsúsztunk, arányaiban elcsúsztunk! Az kéne, hogy az emberek visszatérjenek a gyökerekhez, nemcsak az egyházhoz, hanem a hagyományos értékekhez. Ezért nincs is hitelem, otthon sütöm a kenyeret, mint a nagymamám, és azért járok iskolákba és különböző reintegrációs programokba, hogy megmutassam a gyerekeknek, hogyan kell egy darab földből valamit létrehozni.
V. E.: A jólétnek önmagában nem kellene rossznak lennie. A veszélyét abban látom, és valószínűleg ez történik a nyugati világban meg nálunk is, hogy individualistává teszi az embereket. Ha magamnak mindent meg tudok oldani, nincs szükségem a másikra. Ezzel szemben a szegénységnek közösségformáló ereje van. És valóban, ahogy mondtad is, mi, emberek akkor vagyunk jól, akkor vagyunk a helyünkön, ha közösségben vagyunk, kapcsolatban vagyunk egymással, saját magunkkal és az Istennel. A hitnek vagy az istenkapcsolatnak szükségszerű következménye, hogy szociálissá válik, tehát hogy odafordul a másik emberhez vagy a szükséget szenvedőhöz.
A. A.: Erdélyi gyerekként úgy nőttem fel, hogy volt kaláka, amikor összefogott a közösség, a sógor, a koma, a keresztszülő segített egymásnak. Ma meg már a szomszédodat sem ismered…
V. E.: Így igaz. Éppen ezért a közösségformálást tartom egyházi vezetőként az egyik legfontosabb feladatunknak, hogy segítsünk a közösségeknek formálódni, megőrződni, hogy az értékeket tovább tudják vinni. Hogyha ezt képesek vagyunk megtenni, akkor ki tudjuk vezetni az embereket a túl önös világukból – habár néha magunknak is feladat, hogy kilépjünk a saját önös világunkból, és a másikra figyeljünk.
Szerkesztette: Végh Dániel
Nyitókép: A Szív / Pásztor Péter
Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, a magyar fejlesztésű előfizetési platformon! Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>