Operation Fox – veszélyes osztrák migránsüldözés magyar területen
Operation Fox – ez a neve a Magyarországon egy éve indult közös magyar-osztrák migrációellenes rendőri akciónak, ami sosem látott jeleneteket idéz elő a magyar határszélen. Lesben álló, civilnek látszó osztrák rendőrautók, nagy teljesítményű terepjárók és pick-upok lakott területen filmbe illő üldözéseket hajtanak végre, amelyek közül tucatnyi végződött már balesettel, miközben az Országos Rendőr-főkapitányság szerint a feladat csak a potenciális elkövetők kiszűrése és követése, nem pedig üldözése és leszorítása. Pedig szemtanúk szerint pontosan ez történik. A Válasz Online riportjában bemutatjuk az osztrák Belügyminisztérium sikertörténetét, amelynek során vétlen magyar lakosok autói törnek, dől a kerítés, és a helyiek attól tartanak: addig megy ez így, amíg ártatlan emberéletet nem követel.
Az osztrák határ mentén sokan gondolkoztak el a gyakori karambolok miatti dugókban ülve: hogyan lehetséges, hogy a legtöbb migránst a környéken autóbalesetek kapcsán fogják el? Sorban törnek a csempészek autói, azután – ha nem sérülnek meg –, összefogdossák a migránsokat és viszik a szerb határra, a csempészeket meg szabadon engedik. Csak Mosonmagyaróváron és környékén az elmúlt hónapokban több tucat kocsi tört így meg.
Lőrincz György a határmenti kisváros, Jánossomorja polgármestere biciklizés közben jött rá a furcsa jelenség okára.
Az egykori határőrlaktanya mellett kerekezve hirtelen egy autós üldözés kellős közepén találta magát. Egy osztrák rendszámú civil autó bevágott egy érkező furgon elé, egy másik bécsi rendszámú kocsi pedig követte, közben felcsapták a szirénát. Egycsapásra még több bécsi autó tűnt fel, mindegyikből osztrák rendőrök szálltak ki, körülvették a megállásra kényszerített járművet. A nagy fekete terepjárók és pick-upok elfogási jelenete inkább emlékeztetett egy amerikai filmre, mint a máskor nyugodt kisalföldi településre. Az osztrákok azonban ezúttal lyukra futottak, egy szem migráns sem volt az autóban.
– A közbiztonságért nem az önkormányzat, hanem a rendőrség a felelős, felhívtam hát a helyi rendőrparancsnokot, hogy mi történik itt. Így tudtam meg, hogy osztrák rendőr intézkedhet a városunkban egy háromoldalú, a szlovákokkal közösen kötött megállapodásnak köszönhetően – mondja a kulturális szakemberből lett városvezető.
Operation Fox. Így hívják az akciósorozatot, amelynek keretében egy különleges osztrák rendőri egység a magyar rendőrséggel közösen főként Magyarországon hajt végre elfogó műveleteket. Az együttműködésnek többéves hagyománya van, de 2022 végéig a közös járőrportyákra főleg a határmenti osztrák települések rendőrőrseinek „unott irodistáit” osztották be, akik olyan kedvetlenül látták el a szolgálatot, mintha „a hátukat ütnék”. A magyar fél sem volt túl lelkes, mert egy-egy embercsempész és migránscsoport elfogása rengeteg papírmunkával jár. A magyar érdeknek a helyiek szempontjából az tűnt, ne abajgassák őket, menjenek Isten hírével, minél gyorsabban hagyják el Ausztria felé hazánk területét.
2022 szeptemberében azután változott a kép: Gerhard Karner osztrák belügyminiszter Bécsben bejelentette Pintér Sándor belügyminiszternek, hogy készek a hazánkban járőröző, akkor 50 fős osztrák kontingens létszámát hetvenre emelni. Néhány hónapon belül közös erővel megszületett az Operation Fox, a Róka Művelet. Az unott irodisták maradtak jól fűtött ausztriai irodáikban, a határra pedig az osztrák Belügyminisztérium alá rendelt, különleges műveletekre képzett rendőrök érkeztek.
Az osztrák sajtó idén áprilisban nagy terjedelemben tudósított a közös határvadász egység felállítása utáni első négy hónap tapasztalatairól. Osztrák szempontból az esemény fontosságát jelzi, hogy a sajtótájékoztatón Gerhard Karner belügyminiszter mellett Michael Takács tábornok, osztrák szövetségi rendőrigazgató is megjelent. A belügyminiszter azt mondta,
az Operation Foxnak köszönhető, hogy 2023 első felében 30 százalékkal csökkent az Ausztriában benyújtott menedékkérelmek száma. Az akció keretében elfogott embercsempészek 80 százalékát Magyarországon kapcsolják le.
A magyar rendőrökkel közösen mutatták be a portyázásra és elfogásra is alkalmas, hordozható hő- és éjjellátó kamerákkal, drónokkal felszerelt terepjárókból és pick-upokból álló osztrák gépkocsiparkot is. A Polizei matrica azután lekerült róluk, a bivalyerős terepjárók civilnek hatnak, velük találkozhatott Jánossomorja polgármestere is.
Mindössze három kilométerre vagyunk az osztrák határtól hazánk egyik legiparosodottabb térségében. Jánossomorjának erős mezőgazdasága mellett nyolc nagy gyára és három ipari területe van, az élelmiszeripartól (Petz, Dr. Oetker) az építőiparig (Leier). Mészáros Lőrinc éppen az elmúlt hetekben fektetett itt be kétmilliárd forintot gabonasilókba. A három faluból összenőtt, hatezer lakosú városka útjai azonban falusiasan szűkek, a forgalom jelentős, mert a környék lakosságának tetemes része ingázik Ausztriába. A helyükre Kelet-Magyarországról, Ukrajnából, Mongóliából – és ki tudja még, honnan – érkeznek vendégmunkások. Sok andaui (mosontarcsai) osztrák is átugrik a szomszéd magyar településre manikűröshöz vagy fodrászhoz. Az osztrák rendszámú autóknak tehát nem nehéz beolvadni a környezetbe.
Eleinte nem is tűnt fel a helyieknek semmi, Lőrincz György is majdnem elfelejtette már a biciklis esetet, amikor egyszer az irodájába éktelen zaj szűrődött be az utcáról.
– Egy furgon robogott elől és négy-öt-hat osztrák rendszámú autót számoltam meg, amelyik nagy sebességgel üldözte. A Városháza majdnem szemben van a templommal, a hajsza a településünk központjában történt. Az út szűk, két oldalán kerékpársávval, de a furgon sofőrje nem a fékre lépett, amikor meglátta az üldözőket, hanem a gázra. Nem értesítettek előre minket, hogy jönnek az osztrákok. Gondolom, fedett akció volt.
A helyiek fejében így teremtődött meg lassan a kapcsolat a gyakori „migránsbalesetek” és a helyi üldözéses jelenetek között: a rendőrök gyakran nem a kisodródás, karambol után érkeztek a helyszínre, hanem már ott voltak, mert az ütközéseket utcai üldözés előzte meg.
Az Operation Fox működéséről nyár végén újabb tapasztalatot szereztek a jánossomorjaiak, akkor egy osztrákok által üldözött autó lekanyarodott a főútcáról, és becsapódott az iskolával szemközti házba.
– Éppen a kertben voltam, amikor egy nagy csattanást hallottam. A szomszédom kapuját bevitték, a postaláda röpült – egy személyautó még a kerítés oszlopát is kitörte, és az udvaron állt meg. Mire előrejöttem itt állt két sima fekete, nagyon erős, terepjárószerű osztrák rendszámú autó is. Nemsokára a magyar rendőrök is megérkeztek – meséli Blaskóné Őri Bea a történteket. – Ha nem a saját szememmel látom, el sem hiszem, hogy tizennégyen szálltak ki egy személyautóból. Olasz rendszáma volt, a hátsó ülést kiszedték, úgy fértek el ennyien. A csempészt az osztrák rendőrök gyalog kergették tovább, de nem lett meg. Eltűnt – mondja a szomszéd. A térség „kékfényes” híreiről tudósító MóvárPress fotóján látszik az udvaron elakadó csempészautó, ez pedig a behajtón áll mögötte. Közben megérkeztek a mentők, mert több személyi sérülés is történt, de szerencsére egyetlen járókelő és a ház lakói sem voltak közöttük.
– Még a rendőrök mondták: milyen jó, hogy iskolai szünetben történt – idézi fel Blaskóné. Isteni szerencse, mert itt reggelente nagy a forgalom, mivel a házzal szemben levő iskolába járnak nemcsak a kisváros, hanem a környékbeli falvak gyerekei is. A kerítést azóta kijavították, de úgy tudjuk, hogy a család még nem kapott kártérítést.
– Az Ady Endre utcában még figyelmeztető lövés is dördült – sorolja az eseményeket a polgármester. – A mosonszentpéteri városrész temetőgondnoka mesélte, hogy a kerítésén átugorva menekülő személyt egy osztrák rendőr üldözte. Filmekben látott ilyet, de a saját kertjében? – mondja Lőrincz György. A polgármester emlékeztet rá, hogy üldözéses jelenetek a szocialista diktatúra idején is előfordultak – a környéken négy határőrlaktanya is volt –, de a határőrség akkor ezt kint intézte a határban, a vasfüggöny mellett, nem lakott területen.
– Nem néznek sem Istent, sem embert. Legutóbb a 86-os főúton keveredett bele egy jánosi egy üldözéses jelenetbe, azt mondta, hogy elképzelhetetlen sebességgel előzte meg előbb a menekülő, majd az őket követő osztrák autó. Szerinte utóbbi akár 200 kilométerrel is száguldhatott – jelenti ki a városvezető. – Azt mondom, hogy
az illegális migrációt meg kell állítani, de aránytalanul veszélyesnek érezzük ezt az intézkedési módot.
Már a nyáron a hatóságokhoz fordultam, és hiszünk a mi rendőrségünknek, hogy meghallgatják a kérésünket és változtatni fognak ezen. Kérjük, hogy addig állítsák meg ezt a gyakorlatot, amíg ártatlan emberéletet nem követel – fogalmazza meg Lőrincz György a helyiek kérését.
Október 25-én újabb baleset történt, éppen azon a napon, amikor a Mosonmagyaróvári Rendőrkapitányság illetékese beszámolt a közbiztonság alakulásáról a város képviselőtestületének. A folyosói beszélgetéseken korábban azt hallották, hogy a magyar rendőrség azért támogatja az Operation Foxot, mert nem akarja a migránstömegeket a nyugati határra húzni. Egy-egy ilyen hajsza ugyanis elrettentheti a határszakasztól az embercsempészeket. A kérdés az, milyen áron.
Az osztrák fedett autók lesben álltak magyar területen, várták a közös irányítóközpont jelzését, és saját maguk is beazonosíthattak gyanús járműveket. Lett is kapás, az autó Mosonmagyaróvár felől érkezett, az első két kereke szinte a levegőben lógott, annyira meg volt terhelve a hátulja. A magyar hatóságok ilyenkor követik a gyanús autót, de az osztrák gyakorlat más. Üldözni kezdik, ha nem áll meg, amikor az egyébként civilnek látszó járművek napellenzőibe vagy a hűtőrácsába rejtett kék villogót bekapcsolják. A hajsza során igyekeznek hibára késztetni a sofőrt. A pusztasomorjai városrészben a sofőr el is vétett egy éles kanyart, a kocsija átrepült a vízelvezető árok felett, és összetört két ott parkoló autót. Az embercsempész kirepült a kocsiból, kórházba kellett szállítani.
– Nem először jövök már ki ilyen óriási csattanásra – mondja Balázs Attila, az autók tulajdonosa. – Most az árkon keresztülugrató kocsi megütötte a Renault-mat, az pedig megtaszította a feleségem autóját. Mindkettő összetört. Mire kijöttem már itt voltak az embercsempészt üldöző osztrákok, és három-öt perc múlva a magyar rendőrök is megérkeztek. A csempész terepjárója ötszemélyes volt, tizenegyen voltak benne – meséli a férfi. Tehát a forgatókönyv hasonló, mint az iskolánál: az akciót az osztrákok hajtották végre, a magyar egyenruhások már kész helyzetre érkeztek.
Balázs Attila egyike a város mintegy tíz százalékát kitevő bevándorlóknak, akik Erdélyből vagy Kelet-Magyarországról jöttek a határszélre. A férfi Sepsiszentgyörgyről költözött ide, hét éve él Jánossomorján, osztrák szőlőkben napszámosként dolgozik.
– Nagy kár ért, mert a biztosító totálkárosnak minősítette az autómat, és 219 ezer forintot fizet érte, de hol tudok 219 ezer forintért olyan kocsit venni, amivel ki tudok járni Ausztriába? – kérdezi a férfi mutatva a jármű összetört hátulját. Leginkább azonban az izgatja, hogyan történhet ilyen a csendes, falusias környezetben.
– Ha a járdán megy valaki, azt megöli – értékeli a helyzetet.
Ez már sok volt a város lakói számára. Jánossomorján néhány hónapja egy bedrogozott szlovák férfi egy 21 éves kézilabdás lányt gázolt halálra. A szentjánosiak úgy vélték, bármikor előfordulhat, hogy egy kisodródó autó nem másik kocsit vagy kerítést tör össze, hanem egy vétlen járókelőt.
– Az elmúlt félévben ez már legalább ötödik alkalom, amikor az üldözők elől menekülő embercsempész belterületen szenved balesetet, tör kerítést, parkoló autót, sérti meg az útpadkát, hajt fel a járdára. Most is a szerencsén múlott, hogy szemből nem érkezett senki az úton – segít összerakni a történteket Hauptmann Tamás, az eseményekről rendszeresen tudósító helyi újságíró.
Mindjárt világossá válik, hogyan történhet meg mindez, ha idézzük az osztrák belügyminiszter parlamenti interpellációkra adott válaszát: rendőreik magyar területen is önálló döntési jogkörrel rendelkeznek, de a fogadó állam tisztviselőinek irányítása mellett, és főszabály szerint ezt a jogot az ő jelenlétükben gyakorolhatják. Ha az osztrák rendőrök korábban érnek oda, akkor maguk döntenek. És hát rendre előbb érnek oda.
A baleset napján a képviselőtestületi ülésen a polgármester keményen fogalmazott.
– Időnként az az érzésem, mintha a Cobra 11 forgatásán lennék
– így kezdte az október 25-i ülést Lőrincz György.
A polgármester már nyáron is arra kérte a rendőrséget, hogy változtasson a közös műveletek gyakorlatán, most pedig – maga mögött érezve az egész testületet – még határozottabban javasolhatta, hogy inkább a külterületeken próbálják meg üldözni és elfogni az embercsempészeket.
Horváth Attila rendőralezredes, a Mosonmagyaróvári Kapitányság közlekedési osztályának vezetője azt felelte erre:
– A határ magyar oldalán a magyar hatóságokkal együttműködő osztrák – és szlovák – rendőrök azok, akik az üldözés és elfogás néha akciófilmekbe illő gyakorlatát alkalmazzák. A magyar jogi környezet erre nem is ad lehetőséget a mi rendőreinknek. A magyar rendőrségnél ilyen nincs, ezt leszögezem, az osztrák, illetve a szlovák rendőrök kicsit másként hajtják végre ezeket az akciókat. A kérést a vezetői szintnek tolmácsolom, és mélységesen egyetértek a polgármester úrral: van olyan helyzet, amikor nem érdemes üldözni. Mi van akkor, ha átmegy Ausztriába? Az osztrákok az embercsempészt ott is meg tudják fogni – idézik fel a szavait a helyi JTV híradójában (4:40-től).
Ez így van, csak éppen a migránsokkal kapcsolatban más az eljárás, ezért olyan eltökéltek az osztrák hatóság emberei, hogy magyar területen fogják el a csempészt és az utasait.
Az osztrák határszakasznál az alezredes szavai egybevágnak a tapasztalatokkal: nem a magyar rendőrök a közvetlen üldözők. Van azonban egy szépséghibája a történetnek: ha a magyar jogszabályok ezt nem teszik lehetővé, akkor hogyan hajkurászhatják mégis az osztrákok ilyen módon az embercsempészeket és a migránsokat magyar területen? A prümi szerződés és a 2017-es osztrák–magyar kétoldalú megállapodás értelmében is közös járőrszolgálatot szervezhetnek, de
minden esetben „a területileg illetékes szerződő állam nemzeti joga szerint” kell eljárniuk. Vagyis a nálunk intézkedő osztrákoknak a magyar jog szerint.
Nézzük hát a gyakorlatot. A MóvárPress egy másik október 25-i balesetről is beszámolt, akkor a közeli Levélen, az 1-es úton az osztrák–magyar rendőri akció során menekülő magyar rendszámú embercsempész autó egy vétlen szlovák Hondának sodródott. Akkor tizenkét migránst fogtak.
Szintén októberben az M15-ös autópálya rajkai lejárónál egy menekülő olasz rendszámú piros furgon ütközött többször egy Ford Discovery terepjáróval, utóbbi fotóin jól látszik a légrácsba épített kék villogó. Az akció során a magyar–osztrák rendőri erők húsz migránst fogtak, a csempészautót román sofőr vezette. Az osztrák rendőrautó több alkalommal megpördült az autópályán, személyi sérülés szerencsére nem történt.
Órákig állt a forgalom az M1-es autópályán, miután augusztusban egy Ford kisbuszt üldöztek, amely végül nekihajtott egy szintén osztrák rendszámú civil Škodának – legalábbis ez szerepel a helyi hírekben. Ám ha a fotókat átlapozzuk, látszik, hogy a civil Škoda autó tetején ott a kék villogó, valójában egy osztrák rendőrautó az, és feltűnik a környék régi ismerőse is, a nagy sötét osztrák terepjáró. Az akció során 22 menekülőt fogtak el.
Júliusban a Jánossomorjától néhány kilométerre levő mosonszolnoki bekötőútnál történt balesetnél készült képeken is feltűnik a két fekete osztrák rendőrségi Jeep. A magyar rendszámú autó nyolc migránssal a fák közé csapódott.
A júniusban különös körülmények között történt baleset, amikor egy Citroën Jumper – benne mintegy 30 migránssal – ráfutott és nekiütközött az előtte haladó osztrák fedett rendőrautónak. Volkswagen Amarokról nehéz elképzelni, hogy a megterhelt furgon legyorsulhatta volna. A rendőrfilmekben legalábbis akkor törnek így az autók, ha a rendőrségi pick-up bevág eléjük, és satufékezésre késztet. (Vagy a sofőr elmeháborodott volt, és hátulról direkt hajtott bele rendőr jóval erősebb autójába.) A hírekbe az események migránsbalesetként kerültek be, csak mellékesen megemlítve, hogy egyébként egy osztrák–magyar közös akcióról van szó.
Talán csak a helyi legendárium része, hogy az osztrák rendőrség egyik „Mad Max-es látványt nyújtó” pick-upjának hátuljára autógumikat erősítettek, hogy a befékezéses, ráfutásos balesetnél ne törjön meg. Többektől is hallottuk, de mi nem láttunk ilyet, és fotót is hiába kértünk a helyiektől.
Tudjuk azt is, hogy belülről hogyan néz ki egy ilyen hajsza. Farisz Husszein, aki Szíriából érkezett Ausztriába, tavaly télen egy tucat másik menekülttel próbált bejutni nyugati szomszédunkhoz. A csempészfurgonban lévő rejtekhelyéről még magyar területen látta, hogy több osztrák rendőrautó követi őket. A csempész pánikba esett, beletaposott a gázba és elcsavarta a kormányt. Fának ütköztek, de a sofőr elmenekült és Husszein is sértetlen maradt. A menetrend hasonló a már megismerthez, osztrák rendőrök kapták el, az elfogásnál a magyar hatóság emberei sehol sem voltak. „A sötétkék egyenruhájukon lévő osztrák zászlóról ismertem meg őket” – mondta Christoph Mackinger bécsi újságírónak. Megfelelően bántak vele, és kórházba vitték őt és a többi utast, nem volt erőszak. Miután kiderült, hogy jól van, azonnal elszállították, és a röszkei tranzitzónán keresztül visszaküldték Szerbiába. Az újságíró azt mondta lapunknak, az osztrák közvélemény az ottani Belügyminisztérium közleményeiből ismeri a történteket, a balesettel végződő konkrét akciókról csak ritkán szereznek tudomást.
Nem úgy a helyiek, akik időnként tényleg krimibe illő jelenetekbe csöppennek.
Riportunk fő színtere Jánossomorja, de mehettünk volna a közeli Hegyeshalomba is, ahol Szőke László polgármester megerősítette: ott is voltak üldözések, októberben például egy migránsokat szállító autó így csapódott póznának.
Mosonmagyaróváron augusztusban a mosoni piacnál sodródott ki egy Audi, miután az Operation Fox keretében végrehajtott akciónál menekülni kezdett. A személyautóban tizenöt ember utazott, az embercsempész megsérült, miközben autója kisodródva összetörte a piac standjait. Az eseményről készült videófelvételen (0:07 és 0:32 között) feltűnnek a már jól ismert fekete terepjárók és egy fehér pick-up is.
Szűcs Róbert, a közeli Várbalog képviselőtestületének tagja gazdálkodóként a földjére tartott, amikor az osztrák rendőrök üldözéses jelenetének közepén találta magát.
– Egyszerre két irányból jöttek, majdnem letolták a traktoromat – meséli. Falujában korábban már történt egy súlyos baleset, akkor egy osztrák rendszámú embercsempész autója borult fel, pusztán attól megijedve, hogy szembejött vele egy magyar rendőrautó. A huszonegy migráns közül többen kórházba kerültek, helyi lakos azonban nem sérült meg. A falu határában rendszeresen látni lesben álló osztrák fedett rendőrautókat. A várbalogi képviselőtestület is arra kérte a magyar rendőrséget, egyeztessenek osztrák kollégáikkal, mielőtt „történik valami”.
– A postára mentem biciklivel, amikor láttam, hogy Ausztria felől az osztrákok nagy sebességgel kergetnek egy autót. Gyorsan félreálltam, és azon gondolkodtam, merre induljak tovább, mert szemből meg a magyar készenléti rendőrök jöttek – meséli egy jánossomorjai asszony. Végül megvárta az akció végét. – Az üldözött migránsautó a Patkó vendéglő előtt megállt, a magyar rendőrök szedték ki a benne utazókat.
A helyszínre érkező hat-nyolc osztrák rendőr nem elegendő ahhoz, hogy elfogja a furgonokban ülő (és álló) akár 20-35 embert, hiába van bilincselésre, őrizetbe vételre, önvédelemből történő fegyverhasználatra is jogköre. (Persze a magyaroknak is Ausztriában.) Az osztrákok ezért spaniferrel gyorsan körbe kerítették a furgont. A rakományrögzítő heveder tartotta vissza a bent ülőket, amíg a megfelelő létszámú magyar egység megérkezett.
A Készenléti Rendőrség azután lepapírozza – ahogy a helyiek mondják, „lestatisztikázza” – az akciót, aminek az elejét, vagyis az üldözést és a balesetet, a magyar rendőrök gyakran nem is látják. Az osztrák belügyminiszter sem tudta megmondani a bécsi parlamentben, hány embercsempészt fogtak el az osztrákok és hányat a magyarok, azt felelte: ez közös akció. A migránsokat a magyar hatóságok útnak indítják Szerbia felé, az embercsempészt meg kiutasítják. Utóbbi eljárásnak reintegrációs őrizet a neve, megnézik, van-e már valamilyen bűneset az embercsempész számláján, ha nincs, kitoloncolják az országból. De vajon arányos-e a lakosságot is veszélyeztető művelet a bűncselekmény súlyával, ha annak büntetése legtöbbször mindössze az, hogy el kell hagynia az ország területét?
Az Operation Fox olyan hatékony lett, annyi volt az elfogott embercsempész, hogy a magyar rendőri erők már nem bírták a hatóságok kiszolgálását. A városkának például, amely öt település biztonságáért felel – meg nem erősített források szerint – hét státuszra mindössze három rendőre és egy rendőrautója van.
(Az információ azért meg nem erősített, mert interjúkérelmünkre, amelynek során ezt megkérdezhettük volna, a rendőrség nem állt kötélnek.)
Magyarországon a rendvédelmi szervek a déli határra koncentrálnak, inkább ott próbálják megakadályozni a Nyugatra tartók Magyarországra való belépését. Szőke László hegyeshalmi polgármester emlékeztet rá, hogy a szertehagyott migránsautók eltávolítására is csak a déli megyékben hoztak jogszabályt, miközben például az ő településükön is több balesetes csempészautó van szerteszét. Jobb híján azt a lakosukat szólítják fel a roncs elszállítására, akinek az ingatlanjára a törött autó besodródott.
Az osztrákok azért feszültebbek, mert miközben a migránsellenes politika a magyar kormány sikerterméke, Ausztria a nyugat-balkáni migránsútvonal első olyan állama, amin a menekülők nagy része már nem akar átutazni, jó részük regisztráltatja magát. Visszaküldeni nem tudják őket Magyarországra, mert rajtunk hivatalos nyom nélkül haladnak át. Karl Nehammer osztrák kancellár Orbán Viktor magyar miniszterelnök és Aleksandar Vučić szerb elnök bécsi találkozóján idén júliusban fel is vetette a magyar kormányfőnek: „Nekünk 109 ezer menedékkérelmünk van, Magyarországnak pedig 45″.
Ha viszont az osztrákok még Magyarországon fogják el őket, akkor egy másik statisztikába kerülnek, az Operation Foxba, az eredmények közé.
Akkor is, ha az osztrák belpolitika egyik visszatérő kérdése, hogy a magyarországi művelet során Ausztria közvetve részt vesz az emberi jogokat sértő, Szerbiába irányuló visszatoloncolásokban, holott a magyar gyakorlat ellen az uniós fórumokon rendre fellép. Az osztrák Belügyminisztérium szerint a vádak kivizsgálása az Európai Bizottság és Magyarország feladata.
Megkérdeztük hát az Országos Rendőr-főkapitányságot (ORFK) és a Belügyminisztériumot, hogy egy szuverenitására ennyire érzékeny országnál végül is mi történik az osztrák határ mentén. A történet ezen a ponton érdekes fordulatot vett: „Az osztrák rendőri egységek feladata az embercsempészéssel gyanúsítható gépjárművek forgalomból való kiszűrése, majd követése – nem pedig az üldözése, leszorítása –, és a magyar rendőrökkel közösen történő intézkedés alá vonása” – közölte az ORFK.
Látjuk, mi történik, ennek ellenére az osztrák miniszter parlamenti interpellációkra adott válasza szerint egyetlen osztrák rendőr magyarországi fellépése miatt sem indult fegyelmi eljárás. Hogyan lehetséges ez?
„Az utóbbi hónapokban a migránsokat szállító embercsempészek magatartása egyre erőszakosabbá, agresszívebbé vált. Szándékosan kárt okoznak, magatartásukkal mind a migránsok, mind saját maguk, valamint az intézkedő rendőrök testi épségét veszélyeztetik. Ezekben az esetekben gyakori, hogy a rendőri megállító jelzésnek eleget nem tevő és a gépjárművel menekülni szándékozó embercsempész hajt neki a rendőrség szolgálati gépjárművének” – így szól a hivatalos magyarázat, amit a rendőrség kommunikációs szolgálata közölt velünk.
Az ORFK-válasz még egy fontos elemet tartalmaz: „A rendőrség szerint a közös járőrszolgálatok és rendőri műveletek megkezdésekor minden esetben megtörténik az állomány közös eligazítása a balesetmentes rendőri intézkedések végrehajtása érdekében. Elsődleges célnak a civilek, rendőrök és a migránsok testi épségének megóvását, a közlekedési balesetek elkerülését tartják.”
Nincs itt semmi látnivaló. Márpedig mi elég sok mindent láttunk a helyszínen.
Más oka is lehet az osztrákok relatív fürgeségének: a magyar bűnüldözők lassúsága. Egy helyi autószerelő azt mondta lapunknak, hogy a rendőrségnek még az is gondot okozhat, hogy műszaki vizsgára vigyék az autóikat, mert több környékbeli műhely nem fogadja őket a rendőrség fizetési késedelme miatt. Számos kapitányság súlyos emberierőforrás-hiánnyal küzd. Megkérdeztük erről Pongó Gézát a Független Rendőr Szakszervezet főtitkárát, aki azt mondta, a rendőrség az elmúlt hónapokban országosan is küzdött azzal, hogy nem tudta kifizetni a külső vállalkozói számlákat, és állítása szerint a szervezetet súlyos emberi erőforráshiány jellemzi, például rendre kevesebb rendőr végez a rendőri szakközépiskolákban, mint ahányan leszerelnek.
Pedig Jánossomorján a közbiztonság olyan jó, hogy Winkler László, a helyi képviselőtestület tagja csodálkozott el legjobban, amikor szállítmányozó cégétől eltűnt egy személyautó. Nem volt nehéz elvinni, mert még a kulcsot is benne hagyták. A videófelvételeken azt látták, hogy két szakállas férfi ül be a kocsiba, vélhetően két megugrasztott embercsempész, aki a déli határnál otthagyta az autót. Előfordult olyan is, hogy valakinek az udvaráról elemelték a biciklijét, majd a benzinkúton találták meg. A menekülő embercsempészt ott kocsival felvette valaki.
Összességében a Fox rendőri műveletekben 1135 migránst és nyolcvan embercsempészt fogtak el, illetve tartóztattak fel idén november 15-ig az ORFK közlése szerint.
Ám most csend van, gyakorlatilag leállt a migráció a szerb határon, a szeptember közepi heti 5300 helyett az elmúlt héten mindössze huszonnyolc embert kísértek vissza határ szerb oldalára. A december 17-i szerb parlamenti választások előtt rendet raktak a határ déli oldalán, így a nyugati „rendőrrókák” is visszahúzódtak, nincs kit üldözni. Helyben úgy gondolják, ezt az átmeneti időszakot lehetne kihasználni arra, hogy rendezzék a – 2024 májusáig meghosszabbított – Operation Fox helyzetét.
Nyitókép: osztrák és magyar rendőr az Operation Foxról szóló sajtótájékoztatón az ausztriai Siegendorfban (Cinfalva) 2023. április 20-án (fotó: AFP/APA/Alex Halada)
Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, a magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>