Közös javaslatban követeli Karácsony és Vitézy, hogy normális fejlesztés legyen Rákos-Dubaj helyett – Válasz Online
 

Közös javaslatban követeli Karácsony és Vitézy, hogy normális fejlesztés legyen Rákos-Dubaj helyett

Zsuppán András
Zsuppán András
| 2024.12.11. | Gyorshír

Most szúrta ki a Válasz Online: megjelent egy előterjesztés a fővárosi közgyűlés következő ülésére szánt dokumentumok között, amelyben a két korábbi főpolgármester-jelölt együtt kéri a kormánytól: Rákos-Dubaj helyett élhető, zöld, emberléptékű városfejlesztés legyen Rákosrendezőn. Az arab befektető behívását tudomásul vennék, de erős garanciákat kérnek arra, hogy a főváros elvárásait senki nem kerülheti meg. A közös javaslat a fővárosi Fideszt is színvallásra kényszeríti.

hirdetes

December 18-án lesz a fővárosi közgyűlés következő ülése, amelynek előterjesztéseit ma késő délután töltötték fel a főváros hivatalos oldalára. A dokumentumok között észrevettünk egyet, ami különösen érdekes: Karácsony Gergely főpolgármester és korábbi kihívója, Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője közös javaslatban követelik, hogy Rákos-Dubaj felhőkarcolói és faltól falig történő, túlzsúfolt beépítése helyett a területen élhető, zöld, emberléptékű fejlesztés valósuljon meg.

Rákosrendező ügyével idén több nagy cikkben foglalkoztunk:

Korábbi cikkünkben azt mondtuk, hogy Rákosrendező 2019 októberében, vagyis még a Tarlós-korszakban elkészült fejlesztési tanulmánytervének B jelű beépítési változata nagyon jó kereteket ad egy ilyen fejlesztéshez, és erre épül a Budapest Parkvárosnak nevezett koncepció is, ami tavaly decemberben fogadott el a közgyűlés a Rákos-Dubaj alternatívájaként. Mindemellett lényeges, hogy 2020 és 2022 között az állami BFK – amit akkoriban Vitézy vezetett – jó város- és közlekedésfejlesztési terveket készített a térségre. E három előzmény összefésülésével lehet a megfelelő kereteket meghatározni Rákosrendező fejlesztésére.

A kormány azonban más úton járt: időközben megszületett a nemzetközi megállapodás az Egyesült Arab Emírségekkel, amely lehetővé teszi, hogy az egész területet egyben eladja a magyar állam egy emirátusi fejlesztőnek, mégpedig a Belgrádban már egy hasonló nagyléptékű projektet megszerző Mohamed Alabbar egyik cégének. A szerb fővárosban olyasmi épült, ami Budapestnek intő példa lehet: ettől kellene a fővárost megóvni.

A nemzetközi megállapodás alapvetően hiányos, rossz keretrendszert tartalmaz, semmilyen elvárás nem került bele a terület majdani funkciójával, beépítési intenzitásával, zöldfelületi arányával kapcsolatban, hiányoznak belőle konkrét, a minimum minimumát jelentő elemek (például a 3-as villamos Szegedi úti átvezetése), bekerült viszont a reptéri gyorsvasút idevezetése, ami a főváros idegenforgalmának érdekeit egyáltalán nem szolgálja.

A nemzetközi szerződést visszacsinálni már nem lehet, és a karaván látszólag halad előre. Lebontottak már sok romos épületet, kiköltöztették a bérlők többségét (köztük egy kis MÁV-telep lakóit is, akik nem szerettek volna innen elmenni meg a Közlekedési Múzeum raktárainak egy részét, noha ezek is a terület peremén helyezkedtek el) – vagyis a magyar állam még a terep előkészítését is elindította a befektető számára, noha az minden kormányzati megszólalás szerint annyira tőkeerős, hogy a kárelhárítási munkákat nyilván maga is el tudná végezni. Lázár János december 8‐án az ATV Egyenes beszéd című műsorában elárulta, hogy „az arab befektető most köti az adásvételi szerződést a magyar állammal, ennek a részleteit tárgyaljuk ki. Letette az első terveket ennek a 130 hektáros területnek a rehabilitációjára.”

A miniszter ebben az interjúban tárgyalóképesnek mutatta magát, és azt állította, hogy csak akkor valósulhat meg ez a projekt, ha jó lesz a fővárosnak, jó lesz az embereknek. „Én mindenkivel együttműködöm, és a kormány is mindenkivel együttműködik. Erről beszélnünk kell” – tette hozzá.

Most a főváros vezetése, amennyiben a közgyűlés elfogadja a közös Karácsony-Vitézy előterjesztést, szaván foghatja Lázárt. Derüljön ki, hogy a miniszter tényleg hajlandó-e érdemben tárgyalni. Hiszen pont ez a probléma, hogy az arab fejlesztő ezek szerint már elkészítette az első terveket, de erről nem tárgyalt sem a fővárossal, sem az érintett kerületekkel. Ha ez így folytatódik,

Budapest legjelentősebb 21. századi városfejlesztésének tartalmát nem Budapesten, hanem az Arab-öböl partján fogják meghatározni. Ami egy európai országban példátlan és nonszensz.

A közös előterjesztés tudomásul veszi azt a tényt, hogy a nemzetközi megállapodást a kormány megkötötte. Nem azért küzdenek tehát, hogy Alabbarék ne kapják meg a területet, mert ez a hajó már elment, hanem azért, hogy legalább Budapest mondhassa meg, milyen legyen az itt megszülető új városrész. A dokumentum tulajdonképpen azt valósítja meg, amit korábban javasoltunk: röviden, közérthető módon összefésüli a korábbi anyagokban szereplő elemeket, és letesz az asztalra egy korszerű, vonzó, 21. századi víziót. Olyat, amire az emirátusi befektető is igent mondhat, de Budapestenek is jó.

A terület jelenlegi állapota (fotó: Vörös Szabolcs / Válasz Online)

Nézzük a konkrét tartalmát!

Hogy nézzen ki az új város?

Legyenek-e felhőkarcolók?

Ez a megfogalmazás nem zárja ki, hogy a területen elhelyezhető magasépület, ahogy egyébként ezt a korábbi koncepciók sem tartották lehetetlennek, de egyértelműen következik belőle: olyan nem, ami az Andrássy út és a Hősök tere világörökségi panorámáját megtöri.

Mi legyen a vasúttal?

Milyen közlekedési fejlesztések szükségesek?

Milyen garanciákat adjon a kormány?

A közös előterjesztés valóban teljes mértékben alkalmas lenne rá, hogy

Rákos-Dubaj helyett egy korszerű urbanisztikai normáknak megfelelő, zöld és élhető környezetet teremtő városfejlesztés történjen.

Néhány elem hiányzik belőle (pl. a Vasúttörténeti Park és Rákosrendező vasútállomás komoly örökségi értékű épületeinek védelme, valamint a történelmi sportterületek további működésének, megmaradásának garantálása), de ezek egy normális folyamatban pótolhatók lennének.

A kérdés az, hogy mit lép egy ilyen javaslatra a kormány. Ha nem fogadja el, azzal világossá válik, hogy Lázár János tárgyalási ajánlata komolytalan, és Zugló Városközponthoz vagy az Ajtósi Dürer sorhoz, a Közvágóhídhoz hasonlóan ebben az esetben is diktátumként erőltetik át a kizárólag a magánbefektetőnek kedvező elképzeléseket. A Karácsony-Vitézy közös javaslat nagy előnye, hogy elmondható: ebben az esetben a tavaszi választáson a budapesti választópolgárok döntő többségét, konkrétan 95 százalékát képviselő két politikus akaratát negligálná a kormányzat.

De első lépésben még érdekesebb, hogy mit szól az előterjesztéshez a Szentkirályi Alexandra vezette fővárosi Fidesz-frakció. A közös javaslat ugyanis őket nagyon hamar, már jövő héten színvallásra kényszeríti. Nehezen mondhatnák, hogy ezzel szemben ők azt akarják, Budapestnek ne legyen beleszólása a város jövőjét meghatározó folyamatokba. Nehezen mondhatnák, hogy jelentős zöldterületű, élhető, megfelelő tömegközlekedéssel rendelkező városrész helyett üveg-acéltornyok rideg erdejét szeretnék. De ha a fővárosi Fidesz-frakció esetleg megszavazza a közös javaslatot, azzal politikai kommunikációs szempontból a kormány is érdekes helyzetbe kerül.


Nyitókép: a Budapest Parkváros koncepció B beépítési jelű javaslatának koncepcióterve, amely nagyjából megfelelne a mostani előterjesztésnek

Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, a magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

hirdetés

#Karácsony Gergely#Rákosrendező#urbanisztika#városfejlesztés#Vitézy Dávid