Fűre lépni szabad – az értelmiség útja a jelentéktelenségbe – Válasz Online
 

Fűre lépni szabad – az értelmiség útja a jelentéktelenségbe

Bodor Emese
Bodor Emese
| 2025.03.06. | vélemény

Létfontosságú számot vetni azzal a történelmi és kulturális előzménytörténettel, amely az értelmiséget a megszólalás jogával felhatalmazta, ezáltal pedig leszámolni a mítosszal, hogy ezzel a joggal csorbítatlanul rendelkezik – írja Bodor Emese. Vendégszerzőnk lapunk januárban indított vitasorozatában szólal meg, válaszként többek között Puzsér Róbert Válasz Online-on megjelent kiáltványára. Vélemény.

hirdetes

Puzsér Róbert és Lányi András az értelmiség célját és felelősségét firtatják az Orbán-rezsim 15. évében. A konklúzió pedig, amelyre jutnak, hozzávetőlegesen kétszer ennyi ideje lett volna utoljára kivitelezhető a gyakorlati politikában.

„Ha az értelmiség elveszítette politikai megrendelőit, akkor itt az ideje, hogy maga lépjen fel ismét megrendelőként” – írja Lányi. Puzsér a következőképpen teszi fel a kérdést: „Hajlandó-e az értelmiség végre nem pusztán a hatalom viselkedését kommentálni, hanem egyértelműen deklarálni, hogy mi az, amit megkövetel, és hogy mi az, ami többé nem fér bele?” Ez a két kiáltvány követendő és üdvös – lett volna, a harminc évvel ezelőtti politikai turbulencia közepén. Ma Magyarországon azonban létfontosságú számot vetni azzal a történelmi és kulturális előzménytörténettel, amely az értelmiséget a megszólalás jogával felhatalmazta, ezáltal pedig leszámolni a mítosszal, hogy ezzel a joggal csorbítatlanul rendelkezik.

A vágy ösvényeinek hívják angolul azokat a pázsitba taposott csapásvonalakat, amelyek lerövidítik két kikövezett út között a távolságot – „fűre lépni tilos” plakát ide vagy oda. Ezekre az ösvényekre kell rálépnünk ahhoz, hogy megértsük, mi történt az értelmiségi véleményformáló, a public intellectual szerepével a rendszerváltás óta.

A kikövezett úton járók próbálják az algoritmus korának számlájára írni a szerep leértékelődését. Ennek a narratívának megvannak a bevett toposzai: a közösségi médiában a nyilvános beszéd lehetősége nincs többé műveltségi cenzushoz vagy társadalmi státuszhoz kötve, csak a figyelem felkeltéséhez és minél kitartóbb uralásához; a digitalizációval felfoghatatlan mennyiségű információ vált közvetlenül elérhetővé, így a kulturális hagyaték egykori őrei kézhez kapták a felmondólevelet. Röviden: káosz és sötétség, apokalipszis.

Amint a szabályszegés szorongásával és örömével letérünk erről az útról, rögtön körvonalazódni látszik egy másik magyarázat, az előzőnél kényelmetlenebb, de világosabb. Mégpedig az, hogy

az értelmiség vezető szerepének elinflálódása történelmi szükségszerűség. 

Közép-Kelet-Európában a politikai és társadalmi elit a köztudatban sokáig egylényegű volt a vezető értelmiségi réteggel, hiszen jelentős kulturális tőkefölénnyel bírt. A feudális rend gazdasági alapkövei a feudumon nyugodtak ugyan, de legitimitását a vér adta, nem a föld. Kurrens példával élve: az Erő nem a fénykardban rejlik, hanem abban, amivel forgatod. A kiváltság pedig nem a birtok, hanem az, ami a birtoklást lehetővé teszi. A nemesi „kék vér” egyben a hagyományismeret lehetőségének és képességének – így a kultúra feletti rendelkezésnek is szimbóluma volt.

A hatalom rokonsága a kultúrával eredetileg vallásos keretrendszerben szökött szárba. Az egyház központi szerepét más típusú fölérendeltségi viszony adta, mint a világi vezetőkét: tekintélyének jogalapja szent és sérthetetlen legitimáción, Isten akaratának közvetítésén nyugodott. S mivel az egyház képviselői voltak egyben a közösség írástudói, ez a tulajdonságuk mélyen összefonódott a rájuk ruházott hatalommal. Ezáltal pedig az emlékezet és a tudás rendszerezése, a kulturális örökség ápolása olyan autoritással kapcsolódott össze, aminek a megkérdőjelezése nem felségsértés volt, hanem szentségtörés.

A papság ugyanakkor kiváltságos réteg volt, bárhonnan érkeztek is tagjai. Az egyház sem maradt érintetlen a feudalizmus logikájától: az uralkodói birtokadományok következtében a püspökök és apátok maguk is hűbérurak, nagybirtokosok lettek. A kultúra birtokba vétele tehát el volt zárva a dolgozói rétegtől, ahogyan nem adatott meg később sem azoknak, akik a kulturális javakhoz való hozzáférés mikéntjét nem ismerték, mert az ehhez szükséges tudás megteremtésének eszközeivel nem rendelkeztek.

A nemesség szimbolikus hatalma a kultúra terén az értelmiségre szállt. A 19-20. században már az értelmiség rendelkezett azzal a tőkével, ami nem csupán írni tudóvá, hanem írástudóvá tette. Intézményei – múzeumok, könyv-és levéltárak – átvették a hagyomány ápolásának és közvetítésének feladatkörét. Az intézményesülés következtében pedig

a kultúrával naponta foglalatoskodók kapuőrré váltak.

Akinek a nyilvános beszéd természetesen, mintegy hivatástudatból következett, az kiváltságos volt, mert rendelkezett valamilyen fokú, ebből a felhalmozott tudásból és kompetenciából származó hatalommal. Ebben az értelemben pedig – saját műveltsége, tiszteletbeli pozíciója és a nyilvánosságban elfoglalt helye révén – felelősséggel tartozott azokért az emberekért, akik nem rendelkeznek.

Ennek az értelmiségnek született iránymutatásul Bálint György kiáltványa a Gondolat hasábjain 1936-ban, az Intelmek kezdő felháborodókhoz: „Ha valami ellen fel­háborodom, annak ellenkezőjéért lelkesedem, ha valamit elutasí­tok, annak ellenkezőjét követelem. Lehet, hogy ez az ellenkező még nincs kéznél, és még nem is tudom pontosan, milyen lesz. Csak egy bizonyos: akarom. Akarom azzal, hogy nem akarom az ellenlábasát, a meglevőt, a fennállót. (…) A felháborodás a hatalom birtokán kívül álló entellektüel legerősebb fegyvere. Ezért nem lehetnek más szövetségesei, mint a birtokon kívül álló tömegek.”

Az értelmiség ekkor, a neki tulajdonított kulturális hatalom letéteményeseként, a közvetítés és képviselet szerepét töltötte be. Ez a hagyomány sokáig kitartott a rendszerváltás után, ennek örököse volt az MDF és az SZDSZ szembenállása. Az, amit ekkor értelmiségnek neveztünk, az előző rendszer – annak leváltásában érdekelt – értelmisége volt.

2010-től felfelé azonban kihívás elé nézünk, ha definiálni kívánjuk ezt a társadalmi csoportot. A hatalom ugyanis felismerte, hogy a megalázottak és megszomorítottak közösségének nem csupán kiharcolandó igazsága van, hanem irányítható és hasznosítható dühe is: a nélkülözés haragja. Az indulat különböző társadalmi csoportokra és szerveződésekre történő kiszervezése rövidesen a populizmus fegyverévé és munkaeszközévé vált. Az előző rendszer értelmisége pedig elfordult a felháborodástól, ahogyan elfordult azoktól a hűtlen használattól berozsdásodott szavaktól is, mint az Isten, haza és család. Ezzel pedig kirekesztette magát minden olyan párbeszédből, amelynek közvetlen kapcsolata volt az élethez.  

Ettől a közös megegyezésen alapuló einstandtól következett a nyilvános beszéd azon korszaka, aminek iskolapéldája Krasznahorkai László februári nyilatkozata. Az egykori intellektuális elit képviselője Jónásként szapulta Ninivét a kétharmadért, perbe fogva Istent, amiért nem pusztítja el – szemben Ábrahámmal, aki ötven igaz ember megmaradásáért kegyelmet kér tőle Szodomának és Gomorának. Indulatot persze itt is találunk bőven, de ez már a közösség nevében történő felháborodásból kiábrándult egyén egyszerű cinizmusa: hiányzik belőle az akarat, hogy a fennálló rend megdöntésével valami más kerüljön annak helyére. Ez a hiány pedig megfosztja a megszólalást minden súlyától és lendületétől. A közösség nevében való felháborodás kisajátításával – nem is beszélve a kormányzati kommunikáció egyértelmű szándékáról, hogy a nyilvánosságból történő kizárással leváltsa a kilencvenes évek elitjét – a hatalom kifogta az értelmiség vitorlájából a szelet. Az pedig, hogy legalább szépen veszítsen, az irónia bástyája mögött húzta meg magát. TGM így ír erről 2015-ben: „Pazar élc az az illúziórombolás, amely nem létező illúziókat rombol, és komornyikilag kiszolgálja a kiábrándult közvélemény földalmahodott alattvalói cinizmusát. Hallják már azt az országos recsegést, amelyet az elmeszesedett bólogató nyakszirtek produkálnak?”

Ezzel a válaszlépéssel jutottunk el odáig – előreláthatóan és elkerülhetetlenül –, hogy azt a közbeszédet, amit Széchenyi és Kossuth cselekvő igékben képzeltek el, mára a jelzők uralják.

Itt az idő tehát feltenni a kérdést, amit úgy kerülgetünk, mint törvénytisztelő polgár a pázsitot:

ki tartozik az értelmiséghez az Orbán-rezsim tizenötödik évében?

Azok, akikről eddig szóltunk, elfáradtak és megöregedtek anélkül, hogy kitermeltek volna egy új, látható és potens generációt. Az a stratégiai tapasztalat, amit átörökíthettek volna, ebben a rendszerben és médiatérben már nem hasznosítható. Ők a kikövezett út szabályos kereszteződéseinek gyermekei, a jelen politikai valósága pedig szemtelenül kitaposott, friss ösvényeket kíván.

Felütöm a magyar nyelv értelmező szótárát. Az értelmiség „a társadalomnak az a rétege, amelynek tagjai szellemi munkával tartják fenn magukat. Régies: a műveltségüknél, szellemi képességeiknél fogva vezető szerepet játszó személyek összessége.”

Régies bizony.

Az előző rendszer értelmisége még profitálhatott az egypártrendszer által létrehozott hatalmi vákuumból – hiszen egy kormányzó párt lépéseinek legitimációja abban rejlik, hogy a választópolgárok ráruházzák, Kádár pedig nem kapott ilyen felhatalmazást. Ma azonban

nincs jogalapja egykori rangjának és feladatkörének birtoklására.

Demokratikus viszonyok között – legyenek azok bármilyen hiányosak – a választópolgárok ciklusról ciklusra ajánlattételeket kapnak, amelyek létjogosultságáról szavazataik biztosításával vagy megvonásával döntenek. Az értelmiség pedig az ominózus einstand óta nem jeleskedett ajánlattevésben. Nem szerveződött koherens és átlátható értékközösségekbe, ehelyett – betartva a Zeitgeist szabályait – egyéni aktivisták civil követőtáboraira bomlott. A nyilvános beszéd jogát így többé nem a társadalom egésze alapozza meg, hanem a feliratkozók igényei.

Puzsér a nemzeti minimumot egy, a társadalommal a hatalomtól független kapcsolatban álló értelmiségi csoport konszenzusának látja – de ebből

a nemzeti minimumból hiányzik egy kardinális elem: a nemzet.

Pontosabban: a legitimáció, amelyet a képviselt a képviselőre ruház. Ma Magyarországon nincs olyan társadalmi csoport, amely ezzel a jogalappal rendelkezik.

Az elvégzendő munka ebből kifolyólag nem az, hogy apokaliptikus jóslatot dörögve feltámasszuk hamvaiból a klasszikus értelmiséget. Nincs fedezete a feltámadásra. Ahhoz, hogy egy közösség felhatalmazást kapjon a nemzeti minimum megalkotására, először fel kell építeni egy másikat, ami vállára emeli és megtartja azt. Elhasznált és igaz hasonlattal élve: az építkezést nem a tetőcserepek megválasztásával szokás kezdeni, hanem az alapkő letételével. Nem arról kell meggyőzni panelszomszédunkat, akivel legfeljebb köszönőviszonyban állunk, hogy érdekében áll egyik vagy másik politikai kurzust követni, hanem hogy érdemes lemenni a közgyűlésre, egyébként meg átjöhetne utána egy kávéra. Egy önszervező és cselekvőképes közösség az egymásra fordított figyelemmel kezdődik. Ebből tud egyedül kibontakozni az egymásért – majd a tágabb környezetért, és csak legvégül a nemzetért – vállalt felelősség.

A közösségszervezés persze aprómunka, így fáradtságos és lassan kifizetődő. Ellenszélben kell dolgozni, nem csak a politikai fősodor, hanem egy kiábrándult és elaprózódott társadalom ellenszelében is. Az önmegvalósítás és önzés kultúrájában, a nagyvárosok társas magányában kell megvetni és az első gyümölcsig nevelni azt a gondolatot, hogy „az alázat nem azt jelenti, hogy az ember kevesebbet gondol magáról, hanem hogy kevesebbet gondol magára.”

Az értelmiség alkonya tehát nem ma kezdődött, a „mi lett volna, ha” kérdését pedig lehet feszegetni, csak nem érdemes. „Ami túl sokáig marad változatlan, elpusztítja önmagát. Az erdő növényei csak azért élhetnek örökké, mert újra és újra meghalnak.” – írja Ursula Le Guin Tales from Earthsea c. regényében. A public intellectual elvesztésével új fejezet nyílhat a társadalmi párbeszédben – ahogyan egy szoprán ragyogó szárnyalása is akkor lesz igazán katartikus, ha fokozatos feszültségépítéssel megágyaztak neki a kórus szólamai.

Fennsíkon állunk a történelemben. Egyszerre látjuk a kanyargó szerpentint, amin érkeztünk, és a magaslatot, ami előttünk áll. Az út, amin idáig jöttünk, biztonságos lankákon kanyarog a hegytető felé – de itt, ahol állunk, meredek ösvény vezet egyenesen a kilátáshoz.

Fűre lépni mindig és mindenhol szabad.


Nyitókép: Válasz Online

Ezt a cikket nem közölhettük volna olvasóink nélkül. Legyen támogatónk a Donably-n, az új, biztonságos, magyar fejlesztésű előfizetési platformon. Paypal, utalás és más lehetőségek itt >>>

hirdetes
#Bodor Emese#értelmiség#Lányi András#Puzsér Róbert#vita